​Discoverys tv-kanaler tillbaka hos Bredbandsbolagets och Canal Digitals kunder

Bredbandsbolaget och Canal Digital har nu enats med Discovery Networks om ett nytt långsiktigt distributionsavtal. Det innebär att de 800 000 tv-kunder, som sedan den 1 februari saknat Discoverys Networks tv-kanaler, får tillbaka kanalerna från klockan 09:00 idag. Samtliga kanaler kommer att vara åter under de närmsta timmarna.

När det förra avtalet löpte ut var parterna framförallt inte överens om ersättningen för tv-kanalerna, varpå kanalerna släcktes för Bredbandsbolagets och Canal Digitals kunder. Parterna har nu enats om ett nytt avtal som innebär att kanalerna åter får sändas till Canal Digitals och Bredbandsbolagets kunder.

– Vi är nöjda över att ha nått fram till Discovery och att vi enats om ett nytt långsiktigt avtal där vi värnat om våra kunders intressen. Det finns ett tryck för att öka priset på programinnehåll, inte bara från Discovery, och det är viktigt att vi förhandlar med alla rättighetshavare för att behålla en bra prisbild för kunderna, säger Jonas Jegerborn, chef för Bredbandsbolaget.

– Det har såklart varit en beklaglig situation för våra kunder den senaste tiden. Samtidigt har vi fått mycket stöd från dem som varit mycket uppskattat och som stärkt oss ända in i förhandlingsrummet. Vi är glada att vi lyckats hitta en lösning som är bra såväl för oss som för Discovery Networks, men framförallt för kunderna. Vi fokuserar nu på ett konstruktivt samarbete framåt, säger John Nordin, vd för Canal Digital Sverige.

Discovery Networks tolv tv-kanaler, däribland Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport förväntas vara tillbaka i rutorna under de närmsta timmarna.

Bredbandsbolaget
Aron Samuelsson, presschef
press@bredband.com
08-41 01 00 40