Brewhouse bidrar med 50 000 kr till vinnare i Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling

Hela personalstyrkan på Brewhouse är extra glada över att kunna dela ut 50 000 kronor till vinnaren inom kategorin Öppen ansökan - fritt skapande i idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award vars tävlingsperiod avslutas den 20 oktober. Här tar Brewhouse höjd, bredd och ramarna suddas ut lite i kanterna och det fria konstnärskapet och kreativiteten får utrymme att blomma ut. Och i denna kategori ges även möjlighet för helt nya konstellationer av samarbeten – gärna gränsöverskridande och oväntade kombinationer. Och idén eller projektet måste givetvis rymmas inom de kulturella och kreativa näringarna*.

För åttonde året i rad utlyser Brewhouse Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling, The Brewhouse Award (f.d. My Mission). Här står det kreativa skapandet, kulturen och mångfalden i centrum för tillväxt och gränserna för traditionell affärsverksamhet skjuts fram och utmanas. The Brewhouse Award 2015 genomsyras av tre ledstjärnor; Nyskapande, Mångfald och Tillväxt, och syftet är att långsiktigt stärka det kulturella och kreativa entreprenörskapet och företagsklimatet.

Brewhouse uppdrag är att bidra till ökad lönsamhet och sysselsättning inom just de kulturella och kreativa näringarna, att vara en mötesplats och testarena för innovativa projekt och affärsidéer samt inspirera till gränsöverskridande möten. The Brewhouse Award är därför oerhört viktig för hela Brewhouse verksamhetsutveckling då initiativet stimulerar och uppmuntrar nyskapande idé- och projektutveckling.

"Det känns så häftigt att äntligen kunna presentera hela Brewhouse verksamhet och att den på allvar fungerar som ett kreativt kretslopp", menar Anna Svensdotter Dimle, verksamhetschef och konstnärlig ledare på Brewhouse.

"Vi är en icke vinstdrivande organisation, vårt mål är att skapa ett än bredare och differentierat näringsliv och påvisa vilken skillnad och positiv effekt konstnärskap, kultur och kreativitet ger för hela vår samhällsutveckling. Och att dela ut 50 000 kronor till vinnaren i tävlingskategorin Öppen ansökan - fritt skapande känns därför extra positivt. Tack vare alla våra gäster som förlägger evenemang, konferenser, konserter eller produktionsrepetitioner hos oss kan detta genomföras – allt överskott från vår externa verksamhet går oavkortat tillbaka till vår talangutveckling och dessa 50 000 kronor är ett bevis för detta", avslutar Anna.

Dessutom kommer alla vinnare att få möjlighet till affärsutvecklingsstöd genom Brewhouse Inkubator och alla som lämnar in ett bidrag får professionell feedback för att komma vidare i sin utveckling.

Tack alla som lämnat in tävlingsbidrag – nu väntar en spänd jury på att få ta del av allas drömmar och engagemang!

Vill ni veta mer vänligen kontakta:

Anna Svensdotter Dimle

Verksamhetschef och konstnärlig ledare på Brewhouse samt juryordförande

Mailadress: anna@brewhouse.se

Telefonnummer: 031-83 41 00

Fakta:

The Brewhouse Award hette tidigare My Mission.

Tävlingsperioden pågår från den 8 september till den 20 oktober.

Årets upplaga av The Brewhouse Award är indelad i tre tävlingskategorier:

- Av och med unga, 13-26 år
- Sociala innovationer och socialt entreprenörskap
- Öppen ansökan - fritt skapande

Läs mer om The Brewhouse Award

*Kulturella och kreativa näringar (KKN): Arkitektur • Dataspel • Design och formgivning • Film • Foto • Konst • Kulturarv • Litteratur • Media och marknadskommunikation • Mode • Musik • Måltid • Scenkonst • Slöjd och konsthantverk • Upplevelsebaserat lärande

• upplevelseindustri
  • tävling