Gymnasieutbildningen ”Ny Musik” till Brewhouse

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2012 12:08 CEST

Det blir Brewhouse i Göteborg som får härbärgera Munkebäcks musikelever till hösten. Med ett helt våningsplan studior, kontrollrum och replokaler vägg i vägg med professionella musiker och entreprenörer blir gymnasieutbildningen Ny Musik precis så vass som man önskat.

Ny Musik är Angeredsgymnasiets treåriga musikutbildning som till hösten flyttar in till centrum och läggs under Munkebäcksgymnasiet Skånegatans vingar på det estetiska programmet.

Eftersom de tre gymnasieklasserna på Ny Musik arbetar med konserter, inspelningar och avancerade musikprojekt som kräver en uppdaterad professionell utrustning, har det spekulerats kring vilka lokaler som skulle kunna användas.

I dag blev det klart att elevernas musikundervisning förläggs till Brewhouse i Göteborg, som sedan starten för åtta år sedan byggts upp till ett produktionshus för musik och media.

Brewhouse, som sedan flera år tillbaka arbetat med talangutveckling inte minst genom sin inkubatorverksamhet, blir en perfekt vagga för musikeleverna på Ny Musik, tror Munkebäcksgymnasiets rektor Tina Fernström:

- Vi är väldigt glada för detta. Brewhouse har både teknisk kompetens och en bra jordmån för musiker på väg ut i arbetslivet. Att eleverna får möjlighet att samverka med professionella musiker kommer bli väldigt inspirerande.

Filosofin bakom Brewhouse är att vara ett ”bryggeri” för branchutveckling inom kulturella näringar. För Brewhouse passar det alltså fint i konceptet att få in tre musikklasser i korridorerna :

- Det är roligt att kunna bjuda musikintresserade ungdomar på en så stimulerande miljö som vi har här. Vi vill vara en mötesplats för branschen, det genererar arbetstillfällen och ökar möjligheten att få ut musiker och artister i produktion, säger Anna Svensdotter Dimle, verksamhetschef och konstnärlig ledare på Brewhouse.

Ett sjuttiotal elever från Ny Musiks tre gymnasieklasser kommer inta tredje våningen på Brewhouse i Gårda från augusti.

Munkebäcksgymnasiet har sedan tidigare samhällsvetenskapligt och estetiskt program med medieinriktning. Den nya kombinationenen musik och media skall ge eleverna möjligheter till spännande samarbeten över programgränserna.

För vidare information:

Tina Fernström, rektor Munkebäcksgymnasiet 0761-41 33 42