Nu är finalisterna utsedda i The Brewhouse Award 2018!

Fler unga kvinnor tävlar i The Brewhouse Award

På måndagskvällen samlades juryn i The Brewhouse Award och årets finalister presenterades. Med stort hopp om framtiden konstaterar Anna Svensdotter Dimle, som är juryordförande i The Brewhouse Award, att årets jury får en angenäm utmaning i att utse vinnare bland de 16 finalisterna som i år visar upp en stor genrebredd och innovationshöjd.

— Vi ser många spännande idéer som kan komma att spela en stor roll i framtiden inom sina respektive områden. Allt från innovationer inom textil- och modebranschen till idéer som gör att industrier kan rena havsvatten med sin restvärme till nyskapande tradingplattform för musikrättigheter.

— Vi kan generellt se ett stort uppsving av tävlingsbidrag med en social inriktning i år och fler tävlingsbidrag som är inskickade av unga idébärare.

Anna berättar vidare att årets utmaning var att inspirera fler unga kvinnor i åldern 15 - 20 år att tävla i kategorin Young Innovation då siffrorna visade att det för 2017 endast var 20 procent unga kvinnor i denna kategori.

— Det känns underbart att konstatera att vi lyckades nå 45 procent i årets tävling. Vi arbetar strategiskt med jämlikhetsfrågan och under tävlingsperioden har vi varit ute och träffat och inspirerat många ungdomar runt idéutveckling, entreprenörskap och att tävla, säger Anna Svensdotter Dimle.

Finalisterna ska nu pitcha sina idéer inför juryn den 7 januari 2019. Juryn är 40 noga utvalda representanter ur näringslivet, akademin samt kreatörer och entreprenörer inom tävlingens 15 kulturella och kreativa branscher. Vinnarna presenteras under den stora galakvällen den 18 januari i Brewhouse Arena i centrala Göteborg.

Läs mer om årets jury.

FAKTA:

The Brewhouse Award riktar sig till idégivare inom bland annat arkitektur, design, konst, kulturarv, litteratur, media, mode, musik och scenkonst. Årets deltagare har varit mellan 15-76 år och är fördelade på 48% män, 46% kvinnor och 6% annan.

FINALISTER

MUSIC INNOVATION

HarpAd

HarpAd ger fler människor möjlighet att uppleva glädjen med att spela 12-strängad gitarr. HarpAd spänns tillfälligt på den 6-strängade gitarren och konverterar den till en 12-strängad.

Zeptagram

Zeptagram är en unik tradingplattform och handelsplats där investerare, upphovsmän och privatpersoner köper och säljer musikrättigheter med en virtuell valuta.

Gestrument

Gestrument är ett helt nytt sätt att göra musik. Man spelar direkt på "musikens DNA" i appen som ger användaren möjlighet att både interagera med sin favoritmusik och upptäcka sitt eget uttryck på ett unikt sätt.

VR DJ

VR DJ förflyttar dig till en framtid där du är helt omgiven av musikloopar och virtuella musikcontrollers. VR DJ är ett nyskapande musikverktyg som tar tillvara på alla möjligheter i Virtual Reality.

YOUNG INNOVATION

Avsaltning med hjälp av restvärme från industrier

En innovation som möjliggör att industrier tar tillvara sin restvärme för att rena havsvatten. Tekniken förenklar samhällets omställning till att bli klimatsäkert och ger vinst för både samhälle och miljö.

Carrus Network

Carrus Network är plattformen som kopplar samman ambitiösa ungdomar mellan 16-24 år för att nätverka kring frågor om hur de själva och världen rör sig framåt med hjälp av teknologin.

Social Integration Through Sport

Projektet bygger på en digitalisering av EU:s initiativ "Social Integration Through Sport". Genom en mobilapp möts personer snabbt och enkelt och kan organisera sport-spel. En unik möjlighet för människor med olika bakgrund att träffas.

Matbanken

Matbanken är en app som skapar recept utifrån vad användaren har hemma. Matbanken underlättar inte bara användarnas sociala och ekonomiska vardag utan fokuserar också på att hålla nere matsvinnet.

SOCIAL INNOVATION

Klimato

Klimato möjliggör för aktörer inom restaurang- och livsmedelsbranschen att beräkna, kommunicera och kompensera för matrelaterade avtryck som bidrar till växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Klimatos verktyg och märkning hjälper både restauranger och konsumenter att göra klimatsmarta matval.

Biologg

Biologg är ett unikt mobilspel inspirerat av Pokémon Go. Man fotograferar och samlar på fynd av riktiga djur och växter ute i naturen och lär sig samtidigt fakta om de arter man hittar. Den data som samlas in användas sedan till forskning och naturvård.

The Sensory Craft Project

The Sensory Craft Project anser att konst och hantverk är till för alla. Genom materialbaserade och sinnliga konstverk är det möjligt att engagera människor med neurologiska funktionshinder. Projektet utvecklar inkluderande utställningar för att bidra till att göra konst universellt.

Catchergames

Catchergames är ett nyskapande livespel och en teambuilding-aktivitet som bygger på att alla deltagare har ett ”offer” som de ska fånga i verkliga livet. Catchergames är en digital plattform som möjliggör för spelarrangörer att enkelt administrera spelet.

OPEN INNOVATION

Algbläck för digitaltryck på textil

"Algbläck för digitaltryck på textil" utvecklar en ny innovation inom textil- och modebranschen. Projektet tar fram en naturlig algbaserad ersättning av dagens bläck som används inom digitaltryck.

BeeScanning

Världens bin dör av parasiten varroa. Beescanning är mobilappen som diagnosticerar bisamhällets hälsostatus och föreslår behandling genom att analysera ett foto som användaren laddar upp. BeeScanning ger biodlarna omedelbar feedback och bygger samtidigt världens största databas för resistensavel.

Boowcycle

Boowcycle skapar hållbara, vackra, och väderbeständiga trä/bambu-cyklar genom att kombinera kunnandet från skateboardindustrin och träbåtsbyggare med egna innovativa konstruktionstekniker.

Proto Proto

Proto Proto är ett socialt företag som skapar produkter som sprider berättelser från tillverkare världen över. Proto Proto kombinerar nutida design med en etiskt hållbar produktion som skapar nya värden för nästa generations designkonsumenter.

Läs om The Brewhouse Award och vilka idégivarna är.

• Evenemang

I en tegelgul trettiotalsfabrik i centrala Göteborg ligger Kulturfabriken Brewhouse. Vi bidrar till ett bredare och attraktivare näringslivsklimat, större genrebredd inom kulturområdet och gränsöverskridande möten. Vårt mål är att Västsverige skall bli ett kreativt, konstnärligt och entreprenöriellt nav i Sverige!