Bridgestone Noranza 001 är bästa däcket på is enligt Test World

Testvinnaren på is, Noranza, är Bridgestones mest avancerade dubbdäck hittills och har nya generationens dubbar med en unik form för bästa isgrepp.

Enligt Tuulilasi, en av Finlands största biltidningar, är isgreppet särskilt övertygande. Tuulilasi skriver hur lätt det är att uppskatta däckets greppförmåga. Av de testade däcken har Noranza bäst grepp och gör att du kan ge full gas vid acceleration medan en utmärkt bromsförmåga möjliggör en senare inbromsning.

Tekniikan Maalima, (World of Technology) recenserar Noranza med ett utmärkt grepp på is. Ett stort antal dubbar hjälper till vid acceleration och inbromsning. Däckets styrförmåga är fortfarande bra även när man passerat gränsen.

– Det finns inga kompromisser när det kommer till säkerhet, säger Joachim Nilsson, Consumer Products Manager Sweden. Med ett innovativt däck som Bridgestone Noranza understryker vi hur dedikerade Bridgestone är när det gäller att erbjuda bästa möjliga grepp även i extrema förhållanden och i att förbättra säkerheten på våra svenska vägar.

-Då säkerhet och miljö är två av våra viktigaste ledord är det fantastiskt roligt att vårt nya Noranza inte bara är bäst på is utan också har testets lägsta rullmotstånd, säger Fredrik Adlerstam, Consumer Sales Manager Bridgestone Sweden.

Tabellerna visar de sammanlagda testresultaten publicerade I den finska tidningen Tekniikan Maailma.

• noranza
  • bridgestone

Om Bridgestone
Som världens största största tillverkare av däck och produkter av gummi leder Bridgestone vägen inom kvalitet och tekniska produktinnovationer och tjänster.

Bolaget grundades 1931 i den lilla staden Kurume, Japan på ön Kyushu av Shojiro Ishibashi. Idag är Bridgestone ett världsomspännande företag med 140.000 medarbetare 178 tillverkningsanläggningar i 25 länder och med en närvaro på 150 marknader. Var femte fordon i världen kör idag med Bridgestonedäck.

Bridgestones ambition är att erbjuda produkter och tjänster med överlägsen kvalitet som möter kundernas behoven av kvalitet och säkerhet.

Om Bridgestone Swedish Proving Ground (SPG), Vidsel
Under 14-17 veckor varje år, under en period från november till mars, testar ett internationellt team av ingenjörer, tekniker och förare Bridgestones däck på en av Europas mest avancerade testanläggningar I Vidsel utanför Luleå.

Anläggningen har utrymme och utrustning för att genomföra såväl subjektiva som objektiva tester av däckens kvaliteter vilket ger företagets ingenjörer värdefull data i produktutvecklingen. Sensorer mäter temperaturer och förhållanden i luft och på marken. På två snö-testbanor (1380 respektive 550 meter), en högfartsbana, en isbana och en slinga med branta uppförsbackar testas däckens prestanda på snö och is. Fem snökanoner och ett vattensystem tillhandahåller konstgjord snö vid behov.

Fredrik Adlerstam

Consumer Sales Manager Sweden +46(0)72-5606797