Bridgestone och Mercedes i nära samarbete kring nya A-Klass

Bridgestone, världens största däck- och gummiföretag, har under två år arbetat i nära samarbete med Mercedes-Benz för att designa, utveckla och finjustera Turanza T005 till nya Mercedes A-Klass.

Turanza T005 finns i ett fullt sortiment i 17-19” med hög fälg inklusive 17” och 18”-däck med Run Flat-teknologi.

– A-Klass har en mycket ungdomlig och dynamisk karaktär. Den är också extremt modern och komfortabel. Vi ville att Turanza T005 skulle lyfta fram alla dessa kvaliteter genom att vara med och skräddarsy däcket till bilen redan ifrån den inledande designfasen, säger Daniele Turriziani, testförare för Bridgestone EMEA.

– Våtgreppet är enastående och produkten levererar en komfortabel körupplevelse. Bridgestones ingenjörer har finjusterat den senaste tekniken och blandningarna för A-klass. Vi testade, justerade och testade däcken igen på Bridgestones europeiska testcenter. Vi fortsatte tills designen var helt rätt och har nu fått ett kvitto på det hårda jobbet då däcket rullar på europeiska vägar, säger Daniele Turriziani.

Tillvägagångsättet har också gjort det möjligt för Bridgestone att utveckla ett däck med en prestanda som är bäst i klassen med Run Flat-teknologi, med våtgrepp klass A och bränsleekonomi klass B (European Tyre Labelling 1222/2009 ), vilket gör att den som kör Mercedes A-klass inte behöver stanna vid sidan av vägen vid en punktering.

– Turanza T005 är en fantastisk innovation som har pushat däckutvecklingen i en mycket intressant och ny riktning. Men även bortom ritborden för design och utveckling är Turanza T005 vägledande för vad Bridgestones däck står för. De håller dig på vägen, oavsett vilka hinder du möter på färden, säger Fredrik Adlerstam, Sales Manager Consumer Products, vid Bridgestone Sverige.

Mer information:

Fredrik Adlerstam, Sales Manager Consumer Products, Bridgestone Sweden

Tel: +46 72 560 67 97, e-mail: fredrik.adlerstam@bridgestone.eu

Som världens största tillverkare av däck och produkter av gummi leder Bridgestone vägen inom kvalitet och tekniska produktinnovationer och tjänster. Bolaget grundades 1931 i den lilla staden Kurume, Japan på ön Kyushu av Shojiro Ishibashi. Idag är Bridgestone ett världsomspännande företag med 140.000 medarbetare 178 tillverkningsanläggningar i 25 länder och med en närvaro på 150 marknader. Var femte fordon i världen kör idag med Bridgestonedäck. Bridgestones ambition är att erbjuda produkter och tjänster med överlägsen kvalitet som möter kundernas behov av kvalitet och säkerhet.

För mer information om Bridgestone i Sverige, bridgestone.se Du kan också hitta oss på Facebook.