Bridgestones Ecopia-däck och Nissan LEAF på rekordresa

Tre Nissan LEAF elbilar har slutfört en aldrig tidigare skådad resa på12.500 kmgenom 10 länder under 42 dagar. Denna bedrift tros vara den längsta resan som uppnåtts med dessa elektriska fordon på så kort tid. Bilarna var utrustade med Bridgestone Ecopia EP150-däck, dimension 205/55R16 91V.

Resan "Oranje Trophy" påbörjades den 14 juni i Amsterdam och tog de resande sportfantasterna via en bilkortege bestående av 30 fordon genom Polen och Ukraina, där de sedan stannade för att stödja de nederländska fotbollslaget i Euro 2012. De körde sedan genom Ryssland till Nordkap i Finland innan de körde tillbaka genom Norge, Sverige och Danmark för att avsluta i London den 26 juli, i tid för invigningen av de olympiska spelen.

"Väg- och väderförhållanden varierade kraftigt under resan som ni kan föreställa er, men Ecopia-däcken var perfekta i vått och torrt. Däckens låga rullmotstånd hjälpte oss att maximera sträckan vi körde mellan laddningstillfällena", säger LEAF-föraren, Kevin Kooijman.

Nissan LEAF-bilarna använde DBT CEV snabbladdningsteknologi på resan vilket levererades via en fordonsburen enhet. Denna teknologi gör det möjligt för elfordon att ladda upp till 80% av sin batterikapacitet på mindre än 30 minuter, så att bilarna kan köra från 120 till 130 km per laddning samt upp till 600 km per dag.

Under 2010 valde Nissan Bridgestones Ecopia EP150-däck som originalutrustning för LEAF, världens första 100% elektriska massproducerade bil och som erhöll European Car of the Year 2011.

Ecopia utgör Bridgestones sortiment av bränslebesparande däck. Däcken är speciellt utvecklade för att ge lågt rullmotstånd utan att kompromissa med däckens prestanda, inklusive säkerhet på vått väglag. Ecopia EP150 uppnår minskningar av rullmotstånd genom Bridgestones patenterade NanoPro-Tech ™ gummiblandning. Minskningen i rullmotstånd leder till ökad bränsleeffektivitet. När det gäller eldrivna fordon, en mer ekonomisk användning av batterikapaciteten.

"Bridgestone är stolta över att ha varit en del av denna bedrift. Det visar den livskraft elfordon har för längre resor samt även inom städer, och bevisar kompatibliteten med Bridgestones Ecopia-däck och elfordon ", säger Gert Meylemans, Senior Manager European Communications Office, Bridgestone Europe.

• Motor