Världspremiär för Bridgestone Noranza 001 – säkert grepp i extrema förhållanden.

Bridgestones mest avancerade dubbdäck hittills ska sätta världens största däcktillverkare på Sverigekartan. Nya Noranza, med maximalt isgrepp och enastående bromskraft, lanserades i Vidsel utanför Luleå i mars.

Med nya, unika dubbar och ett förbättrat grepp beskrivs Bridgestone Noranza som företagets främsta vinterdäck hittills för nordiska förhållanden.

Bridgestone är kända för tekniska genombrott som banat väg för en ökad säkerhet i trafiken. Noranza är utrustad med följande egenskaper:

- Bridgestone Noranza har en ny generation dubbar med en unik form som ger däcket maximalt isgrepp och enastående bromskraft på is. Dubbarnas placering och antal är optimerade för körsäkerheten och en ny förankring gör att dubben sitter kvar längre i däcket. Något som ger däcket säkra köregenskaper under hela sin livslängd.

- Ett nytt däckmönster och en ny materialblandning ger föraren maximal drag- och bromsförmåga på snö. Mjukare material har kombinerats med ett styvare mittområde på slitbanan för bättre stabilitet och körrespons. Samtidigt har mönsterspåren blivit vidare för att öka mängden snö däcket kan greppa, för att ge bättre kontroll i förhållanden med djup snö.

- Bridgestone Noranza är särskilt utvecklad för varierande nordiska vinterförhållanden och för förare som vill köra säkert även när det är riktigt halt. För att tillverka ett vinterdäck som ska överträffa köparnas förväntningar på säkerhet och goda köregenskaper har det krävts år av utvecklingsarbete och avancerad teknik. Detta gör Bridgestone Noranza till en av de mest spännande produktlanseringarna i företagets historia.

- Utöver dessa betydande innovationer har Bridgestone Noranza försetts med en smart slitageindikator som tydligt visar när det är dags att skaffa nya däck. Däck har ofta indikatorer som blir synliga när däckmönstret slitits till säkerhetsgränsen. Med en indikator som enkelt visar däckslitaget i procent hoppas Bridgestone att fler ska kontrollera sina däck oftare för att minska antalet olyckor på vinterhalvåret som är orsakade av sltina däck.

– Det finns inga kompromisser när det kommer till säkerhet, säger försäljningschef Joachim Nilsson. Med ett innovativt däck som Bridgestone Noranza understryker vi hur dedikerade Bridgestone är när det gäller att att erbjuda bästa möjliga grepp även i extrema förhållanden och i att förbättra säkerheten på våra svenska vägar.

En ny forskningsstudie som Ipsos genomfört på uppdrag av Bridgestone i Sverige och Finland i Februari 2016 (1) visar att konsumenter ser de nordiska vinterförhållandena som unika då is, slask och ishalka är vanligt förekommande. Det är också ett måste att däck designas och testas lokalt. Undersökningen visar även att dubbdäck är de enda däck som anses ge ett riktigt grepp på is. Däremot tycker konsumenterna att upplevelsen av att köra med dubbdäck kan bli bekvämare och att greppet på bar asfalt kan förbättras.

Då hälften av alla trafikolyckor där människor skadas eller omkommer sker på just is och snö (2) är tiden inne att ändra tankesättet gällande säkerhet på våra vintervägar. Bridgestone Noranza finns tillgänglig från slutet av augusti. För ytterligare information vänligen kontakta Vanessa Pihlström eller Andreas Killander.

Om Bridgestone Swedish Proving Ground (SPG), Vidsel

Under 14-17 veckor varje år, under en period från november till mars, testar ett internationellt team av ingenjörer, tekniker och förare Bridgestones däck på en av europas mest avancerade testanläggningar I Vidsel utanför Luleå.

Anläggningen har utrymme och utrustning för att genomföra såväl subjektiva som objektiva tester av däckens kvaliteter vilket ger företagets ingenjörer värdefull data i produktutvecklingen. Sensorer mäter temperaturer och förhållanden i luft och på marken. På två snö-testbanor (1380 respektive 550 meter), en högfartsbana, en isbana och en slinga med branta uppförsbackar testas däckens prestanda på snö och is. Fem snökanoner och ett vattensystem tillhandahåller konstgjord snö vid behov.

Källor

1 Ipsos Nordic Winter Research. Methodology: Bridgestone and Ipsos research study, February 2016. Survey involved 60 end users in 8 focus groups (Sweden & Finland).

2 Accident Analysis and Prevention, Johan Strandrotha,e,∗, Matteo Rizzi b,d, Maria Olaib, Anders Lie a,c, Claes Tingvall,e, 2012 ; Analysis of different types of winter tyres in rear-end injury crashes and fatal loss-of-control crashes with esc, J. Strandroth, M. Rizzi, M. Ohlin, J. Eriksson, A. Lie

Som världens största största tillverkare av däck och produkter av gummi leder Bridgestone vägen inom kvalitet och tekniska produktinnovationer och tjänster.

Bolaget grundades 1931 i den lilla staden Kurume, Japan på ön Kyushu av Shojiro Ishibashi. Idag är Bridgestone ett världsomspännande företag med 140.000 medarbetare 178 tillverkningsanläggningar i 25 länder och med en närvaro på 150 marknader. Var femte fordon i världen kör idag med Bridgestonedäck.

Bridgestones ambition är att erbjuda produkter och tjänster med överlägsen kvalitet som möter kundernas behoven av kvalitet och säkerhet.