Briggen Tre Kronor och Hållbara Hav kommer till Hudiksvall 20-23 september

Hållbara Hav och den vackra briggen Tre Kronor af Stockholm kommer till Hudiksvall den 20-23 september för att sprida kunskap om Östersjön och om vad vi kan göra för att förbättra läget för vårt unika innanhav. Besöket sker i samarbete med Hudiksvalls kommun som under de senaste åren arbetat mycket med åtgärder för att förbättra miljöstatusen i kommunens vattendrag.

Under besöket arrangeras segling för allmänheten, öppet skepp och seminarium om Östersjön.
Detta är första gången som Tre Kronor och Hållbara Hav gör ett officiellt besök i Hudiksvall och vi ser fram emot att få samarbeta med staden kring vår hjärtefråga: Östersjöns miljö och en hållbar framtid för oss alla.

20 september

Kl 13:00 ca. Ankomst till Hudiksvall. Kajplats: Hamngatan vid Tullhuset.
Kl 15:00-18:00. Öppet Skepp med visning av fartyget och utställningarna "Ett hav av möjligheter" ombord och "Etta med kök" på land.

21 september

Kl 08:30-11:40 Östersjöföredrag med visning av fartyg och utställningar för gymnasieklasser från Hudiksvalls skolor.
Kl 13.00-15:00 Seminarium ombord för tjänstemän och politiker som arbetar med miljötillståndet i våra vatten.
Kl 17:00-21:00 Middagskryssning med Tre Kronor af Stockholm.

22 september

Kl 08:30-11:40 Östersjöföredrag med visning av fartyg och utställningar för gymnasieklasser från Hudiksvalls skolor.
Kl 14:00-19:00 Öppet Skepp med visning av fartyget och utställningarna "Ett hav av möjligheter" ombord och "Etta med kök" på land.

23 september

Kl 09:00 Avsegling mot Gävle.

Lyckade satsningar på vattenvård

Under besöket håller Hälsinglands museum sin bod med sjöhistoriskt material öppet på kajen.

Här presenterar också Hudiksvalls kommun sitt framgångsrika arbete med fiskevård och anläggning av dagvattendammar som bidragit till bättre vattenmiljöer i kommunen.

Med anledning av att maten vi äter även påverkar Östersjön kommer kommunens skolkök under veckan uppmärksamma sitt arbete för mer ekologisk, vegetarisk och säsongsanpassad mat samt hur de arbetar för att minska matsvinnet som på så sätt bidrar till en bättre miljö

Om Hållbara Hav

Hållbara Hav samlar miljöorganisationer, forskare, näringsliv och politiker kring viktiga frågor som rör Östersjöns framtid. Det startades i september 2011 i närvaro av briggens gudmor kronprinsessan Victoria.

Med fartyget Tre Kronor af Stockholm som plattform sprider Hållbara Hav kunskap om Östersjön som ett unikt och känsligt hav som har mycket att ge oss om vi bara ser till att vårda det väl. Sedan 2016 drivs Hållbara Hav genom den nystartade Stiftelsen Hållbara Hav.

Ungdomsambassadörer för Östersjön

Varje år seglar ungdomar med Tre Kronor som Östersjöambassadörer inom ramarna för Hållbara Hav. Målet är att väcka engagemang och medvetenhet om läget för Östersjön och på vilket sätt vi själva kan vara med och påverka utvecklingen.

Ambassadörerna är gymnasieungdomar som seglar med Tre Kronor och lär sig mer om Östersjön samtidigt som de utför uppgifter som de har med sig från skolan.
Se video med ungdomar från Botkyrka Gymnasiums segling.

Segling i Hudiksvall

När Tre Kronor af Stockholm besöker Hudiksvall får alla som vill chansen att uppleva hur man seglar ett äkta råtacklat segelfartyg så som man gjorde på 1800-talet. Den 21 september kan man följa med på middagskryssning på fyra timmar inklusive mat.  Man behöver inte ha några förkunskaper utan besättningen visar och berättar så att alla kan vara med. Seglingsprogram.

Öppet skepp och utställning om Östersjön

Under besöket bjuder Tre Kronor på Öppet Skepp för allmänheten och visning av miljöutställningen ”Ett hav av möjligheter” som berättar om Östersjön och om allt som gör Östersjön till ett så unikt hav. Här visas också Naturskyddsföreningens tips och råd om hur man klarar att hålla sin båtbotten ren utan att använda giftiga bottenfärger.

På kajen visas utställningen "Etta med kök" med tips om vad man kan göra i sitt eget hem för att skona både Östersjön och sig själv mot påverkan från olika miljögifter.

Om Tre Kronor af Stockholm

Tre Kronor af Stockholm byggdes på Skeppsholmen i Stockholm under åren 1997 till 2008. Hon är byggd med en traditionell skrovkonstruktion av trä så som man gjorde på 1800-talet. För mer information om fartyget se www.briggentrekronor.se

Kontaktperson för Hållbara Hav och Tre Kronor af Stockholm:

Sture Haglund, projektledare:
Tel: 070-422 78 19
e-post: sture.haglund@briggentrekronor.se

Fartyget: 076-169 27 84

Kontaktperson för Hudiksvalls kommun:

Åsa Terent, Miljöstrateg
Kommunledningsförvaltningen