"Östersjön - vem bryr sig..."

Initiativet Hålbara Hav inviger  "Östersjön - vem bryr sig..."
En miljöutställning om miljögifter i havet producerad av Stockholms universitet och Håll Sverige Rent.
Onsdagen den 4 juli kl 15.30 klipper docent Britta Eklund från institutionen tillämpad miljövetenskap ITM
på Stockholms universitet bandet och utställningen premiärvisas.

Östersjön är ett fantastiskt och i många stycken unikt hav. Det ger oss mat, transporter, skönhet och rekreation. Här erbjuds bad, fiske och nöje.
Men vad är det som flyter runt där nere? Mycket ur vår vardag hamnar till slut i Östersjön.
Utan att vi direkt tänker på det.
Förutom avlopp, läckage från åkrar och utsläpp från motorer finns fyra lite mer okända källor: De kommer från båtbottenfärger, kläder, solskyddsmedel och helt enkelt skräp.
I utställningen sorteras de under:

 På båten – båtbottenfärg. Hur undviker jag påväxt på båtskrovet utan att använda miljöfarliga båtbottenfärger?
 I garderoben – kläder. Hur minskar jag risken för att kemikalier från kläder hamnar i Östersjön? Vid tillverkning och användning av kläder används många miljöfarliga ämnen.
 Under solen – solskyddsmedel. Hur njuter jag bäst av solen utan att skadas? Solskyddsmedel innehåller många gånger ämnen som skadar livet i havet.
 På botten – skräp. Hur undviker jag att Östersjön blir en soptipp? Den marina nedskräpningen är ett stort miljöproblem men det finns åtgärder!
I utställningen ger vi tips och råd om hur problemen med dessa miljögifter undviks så att Östersjön kan bevaras.
Så vem bryr sig om dessa frågor? Vi hoppas att du gör det!

• miljögifter
  • stockholms universitet
  • håll sverige rent
  • havet
  • plast
  • kläder
  • fritidsbåt
  • bottenfärg
  • skräp
  • nedskräpning
  • kemikalier

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Genom Initiativet Hållbara Hav arbetar vi för att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap i östersjöregionen.

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid.