Tre Kronor af Stockholm premiärseglar under Lidingö runt

Årets premiärsegling för briggen Tre Kronor af Stockholm sker samtidigt som den klassiska tävlingen Lidingö runt. Under sju timmar får Tre Kronors passagerare möjlighet att följa tävlingen samtidigt som deltagarna i tävlingen också får något vackert att titta på, när de inte har fullt upp med att manövrera den egna båten. Seglingen startar kl 09:00 från Kolskjulskajen, Örlogsvägen 11 på Kastellholmen.

Tre Kronor af Stockholm byggdes på Skeppsholmen under åren 1997 till 2008. Idag är hon en viktig symbol för Initiativet Hållbara Hav som arbetar för att rädda Östersjön.

Initiativet Hållbara Hav samarbetar med forskare, organisationer, företag och myndigheter för att driva opinion och skapa medvetenhet om vad som måste göras. På kort tid har Initiativet etablerat sig som en uppskattad aktör bland de som arbetar för en hållbar framtid för Östersjön.

Inom Initiativet används Tre Kronor af Stockholm som en mobil kommunikationsplattform i hamnar runt Östersjön och genomför en mängd olika aktiviteter. Seglingarna är en del i arbetet med att skapa ett engagemang bland människor för vårt vackra innanhav.