Tre Kronor leder Klass A i The Tall Ships´ Races

Briggen Tre Kronor af Stockholm ligger på första plats i klass A och fyra totalt  i The Tall Ships´ Races som just nu pågår i Östersjön.

Första etappen startade utanför Falsterbo i tisdags med målgång utanför Helsingfors senast den 17 juli. Tre Kronor tog ledningen direkt efter start och har behållit platsen under nästan hela seglingen. Det är fortfarande drygt tre dygn kvar innan alla ska vara i mål i Helsingfors så mycket kan hända än. De närmaste konkurrenterna just nu är den norska barken Statsraad Lemkuhl och den danska fullriggaren Georg Stage. Christian Radich som vunnit flera gånger ligger just nu på fjärde plats.

Fartygens positioner kan ses i realtid här

The Tall Ships´ Races är världens största regatta för segelfartyg och omfattar drygt hundra fartyg och större segelbåtar samt omkring 3 000 ungdomar som seglar ombord.
Följ Tre Kronors bloggar här

Tre Kronor seglar för Östersjöns framtid

Tre Kronors deltagande racet ingår som en viktig del i Initiativet Hållbara Hav där vi arbetar med frågor som rör Östersjöns framtid och där är ungdomarna en viktig pusselbit. Ombord finns just nu ungdomar från Fryshuset i Malmö, Göteborg och Stockholm. Vi vill ge dem möjlighet att träffa nya människor och uppleva nya miljöer för att inspirera dem att växa och hitta vägar in i det svenska samhället samtidigt som vi också hoppas kunna skapa ett intresse bland ungdomarna för frågor som rör miljön i Östersjön.

På de kommande etapperna kommer vi att ha med ungdomar från Cirkus Cirkör och Marina Läroverket.
Läs mer om Initiativet Hållbara Hav

Uppdrag från Stockholms universitet

Under seglingen tar besättningen vattenprover, på uppdrag av Stockholms universitet.  Proverna ska analyseras med avseende på drygt hundra läkemedelsrester och uv-filter från solskyddsprodukter för att skapa en övergripande bild av läget i Östersjön. Resultaten kommer att presenteras under Initiativet Hållbara Havs seminarium på Kastellholmen den 5 september i år.
Seminariet från 2012 kan ses på SVT Forum

Nominerad till Nordiska Rådets Natur- och Miljöpris.

Initiativet Hållbara Hav med  utställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” är en av tio nominerade kandidater till Nordiska Rådets Natur- och Miljöpris 2013.
Läs mer om priset här