Pressmeddelande -

Enklaste sättet att starta din gräsklippare – fler Briggs & Strattonmotorer med Instartsystemet

Briggs & Stratton lanserar funktionen Instart® på fler gräsklipparmotorer. Istället för ryck i ett snöre startas motorn enkelt med hjälp av en knapp eller bygel. Funktionen lanserades först på 775is DOV-motorn, men då efterfrågan varit stor utökas den till fler modeller. Nu finns Instart® på den nya Briggs & Stratton 575iS InStart OHV motorn.

775is DOV-motorn är en motor för proffs, 575iS InStart är riktad mot krävande konsumeter som använder mindre klippdäck.

Instartsystemet bygger på ett litiumjonbatteri som ersätter behovet av en traditionell snörstart. Batteriet laddas enkelt med en laddare och ett fulladdat batteri räcker till drygt 50 starter.

”Våra undersökningar visar att en av de viktigaste faktorerna när kunder ska köpa en ny gräsklippare är hur enkel motorn är att starta. Instart är vår lösning på den frågan, ” säger Magnus Persson, Operation and Sales Manager, Briggs & Stratton i Skandinavien.

Men hur funkar den då?

1. Högeffekts Lithium Ion-teknik optimerad för att starta tuffa applikationer
  2. Mikroprocessor för att skydda och anpassa batteriets prestanda och livslängd
  3. Dräneringshål för att släppa ut vatten om det skulle komma in i batteripaket