Bright säger välkommen till Vardia

Nyhet   •   Maj 26, 2014 08:49 CEST

Försäkringsbolaget Vardia är ett av flera företag som i år har börjat låta kunderna tycka till om mötet med företaget med hjälp av Bright Navigator. Vardia startade 2011 och är det snabbast växande försäkringsbolaget i Sverige. Idag arbetar ca 180 medarbetare på fyra kontor runt om i Sverige. Vi ringde upp Vardias operativa chef Andreas Holmgren för att höra hur de tycker att det är att börja följa upp kundmötet i realtid.

Varför valde ni att börja använda Bright Navigator?
– Vi kommer att använda Bright Navigator som ett feedbackverktyg för medarbetarna i jakten på att ha ”Sveriges bästa kundbemötande”, ett projekt som vi har dragit igång  i år. Som en ny försäkringsaktör är det extra viktigt att ha en identitet och vara lite bättre. Vi kan även använda våra fina resultat i marknadsföringssyfte.

Hur togs det emot bland medarbetarna?
– Det har varit välkommet. Våra medarbetare är vana att jobba med feedback, men med Bright Navigator blev det något nytt och positivt att få reella omdömen från kunderna direkt.

Nu har ni arbetat med Bright Navigator sedan årsskiftet. Hur upplever du att det är att använda verktyget så här långt?
– Det har fungerat jättebra. Det är enkelt att använda verktyget och vi kan mäta skillnader på hur kommunikationen med våra kunder fungerar genom att titta på de olika parametrarna. Hittills har vi bara använt kundundersökningen på våra inkommande samtal. Nu ska vi också börja följa upp våra utgående samtal. Vår viktigaste marknadsföringskanal är när vi talar med människor.

Har du något tips till andra som funderar på att börja följa upp kundernas åsikter i realtid?
– Sätt av tid och förankra det nya arbetssättet. Alla måste förstå att det är viktigt att följa upp kundmötet för att utvecklas.

Vad vill du att Bright Navigator ska ha gett Vardia om vi hörs om ett år igen?
– Jag hoppas ha ett kvitto på att vi har ”Sveriges bästa kundbemötande”. Försäkringsbranschen är ganska trög och styltig, men kunderna är över lag ganska nöjda. Jag hoppas att Bright Navigator kan hjälpa oss att sticka ut.

Vill du läsa mer om kundundersökningar? Ladda hem vårt white paper: Så får ni verklig effekt av era kundundersökningar!