Frukostseminarium: Så gör de bästa inom kundservice

Nyhet   •   Dec 04, 2013 09:46 CET

Härom veckan bjöd Bright in till frukostseminarium på temat ”Så gör de bästa inom kundservice”. Kundservicechefer från olika branscher träffades för att lyssna på Brights erfarenheter kring kund- och medarbetarnöjdhet ur flera olika perspektiv. Hur man kan arbeta med relationen medarbetare, kund och nyckeltal inom kundservice och vilka åtgärder som ger verklig effekt, var några av ämnena som Bright delade med sig av. Innan deltagarna hastade vidare tillbaka till sina arbetsplatser hejdade vi två av dem för några frågor.

Barbro Ronnedahl, manager customer sales & service, LensWayBarbro Ronnedahl LensWay

Vad fick dig att komma till Brights seminarium idag?
– Jag ville veta mer om hur jag kan följa upp kundmötet i realtid. Att få feedback från kunden direkt är det som verkligen är utvecklande.

Vilka förväntningar hade du?
– Först trodde jag att det skulle vara inbjudna företag som skulle berätta om hur duktiga och bra de var, men vi fick istället handfasta och bra tips direkt ifrån Bright om hur man kan jobba. Det gillade jag!

Vilka är dina utmaningar som kundservicechef inför nästa år?
– Vi vill hitta ett verktyg för att mäta kundnöjdheten på alla våra sex marknader som finns i lika många länder. Vi har en komplex organisation och det är svårt hitta ett sätt att mäta som fungerar lika bra i alla länder. Det är min stora utmaning.

Vad tar du med dig tillbaka till kontoret från seminariet?
– Jag har fått bekräftelse på flera saker som jag själv har funderat på. En viktig sak är till exempel att bara mäta sådant som man faktiskt kan följa upp. En annan bekräftelse jag fick är att det inte bara går att mäta olika hårda nyckeltal utan att det är minst lika viktigt att veta hur kunderna och medarbetarna uppfattar verkligheten också.

Mats Juväng, kundservicechef, Apoteket

Mats Juvang Apoteket

Vilka förväntningar hade du när du var på väg till Bright i morse?
– I stort sett inga alls. Jag har haft lite kontakt med Bright sedan tidigare och kände att jag ville bli lite uppdaterad på vad de gör. Vi har faktiskt börjat arbeta med en konkurrent, men jag ville ändå höra mig för. Jag tycker att jag fick bra svar på mina egna funderingar.

Vilka är dina största utmaningar som kundservicechef?
– Vi har gjort en jättestor omställning hos oss på Apoteket. Vi har minskat personalstyrkan rejält, vilket har medfört att kunderna har fått lida. Nu är vi rätt bemannade efter den samtalsmängd vi beräknar att ha. Vår stora utmaning är att börja mäta och följa upp kund- och medarbetarnöjdhet i den nya organisationen.

Vad tar du med dig hem?
– Jag kände igen mig i flera saker som berättades av de andra deltagarna runt bordet. Jag hade också ett bra eftersnack med Brights medarbetare kring hur man kan jobba med olika typer av mätmetoder.

Vill du komma på nästa frukost i januari? Klicka här och fyll i formuläret för intresseanmälan.

Text: Karin Palm