Modigt att mäta

Nyhet   •   Aug 15, 2013 11:21 CEST

Jag har varit hos en stor elektronikkedja två gånger på 4 dagar. När jag första gången var där såg jag att man kunde lämna sitt betyg på upplevelsen efter att man hade gått igenom kassan. Jag tyckte det var en rolig grej och valde att ge betyg med den ljusgröna knappen, med en halvglad gubbe på. Hade jag fått motivera detta skulle jag förklarat att det var på grund av att jag hade svårt att få tag i personalen, samt att jag inte visste att jag kunde ge betyg på min upplevelse och var därför inte så uppmärksam.

När jag kom dit för andra gången möttes jag av en kundvärd som stod precis vid ingången och undrade vad jag var ute efter. Hon visade vilken riktning och avdelning jag skulle gå till och eftersom jag visste att jag kunde ge betyg på mina upplevelser, så var jag mycket mer observant på hur servicen och bemötandet var.

Min slutsats är att jag tycker att man är modig när man mäter kundnöjdheten, samt att det också ställer högre krav på hela butiken. Man gör ju kunden mer observant, i alla fall fungerar jag så att jag blir mer medveten om bemötanden när jag vet att jag kan ge mina synpunkter på min upplevelse.

Just hemelektronikkedjor är kanske inte direkt kända för någon högre servicegrad, men jag måste säga att jag tryckte på den mörkgröna knappen (bäst betyg), mycket på grund av att jag blev bemött direkt när jag kom in och fick vägledning av kundvärden. Bra där, kanske flera som skulle ta efter det.

Skrivet av: Stefan Axelsson

PS. Kanske kommer det fler butiker som vill vara supermodiga och mäta på individnivå? Då kan vi på Bright hjälpa till, läs mer om ett av mätalternativen SMS.