Nätshoppare önskar flera leveranssätt för julklapparna

En ny undersökning från IPSOS MMI och Bring visar att svenska konsumenter som handlar julklappar på nätet vill ha valfrihet i hur de tar emot paketen. ”Svenska julshoppare tycker om att handla enkelt och bekvämt. Valfriheten är väldigt central”, kommenterar Johan Holgersson, e-handelsexpert och Commercial Director på Bring.

Enligt Brings undersökning i samarbete med IPSOS MMI, bör e-handlare som vill lyckas med julhandeln ge sina kunder friheten att välja mellan flera leveranssätt. Drygt hälften, 59% av de tillfrågade, vill hämta ut sina paket på utlämningsställe, kring en fjärdedel, 23%, föredrar brevlådan och en knapp femtedel, 17%, vill ha hemleverans. Sammantaget 4 av 10 vill alltså ha julklapparna till bostaden i någon form, hellre än att ta sig utanför hemmets väggar.

- Vi kan konstatera att svenska julshoppare tycker om att handla enkelt och bekvämt. De sparar tid och slipper köa när de klickar hem varorna och många gillar också tanken på att få julklapparna hem. Kring jul, när tiden är knapp, står bekväm handel högt i kurs för svenskarna, säger Johan Holgersson, e-handelsexpert och Commercial Director på Bring.

Färre julklappar online i år?
Undersökningen visar också att 17% av konsumenterna säger de ska julhandla mindre på nätet i år, jämfört med i fjol. Däremot säger undersökningen att det totala beloppet man planerar att shoppa förblir detsamma, det vill säga det är bara sättet man tänker handla på som ändras sedan i fjol.

- Det förvånar mig faktiskt att nära en femtedel planerar att handla mindre online i år. Jag hävdar att det beror på att delar av köpupplevelsen och leveransprocessen fortfarande väcker viss frustration hos konsumenten. Vi måste ta konsumenternas förväntan på allvar och erbjuda service på mottagarnas villkor – när och på det sätt som de själva väljer. Valfriheten är väldigt central, sammanfattar Johan.

17% säger de ska handla mindre på nätet i år, 9% säger de ska handla mer på nätet, 38% lika mycket, många är ännu osäkra.

Om undersökningen:
Resultaten baseras på en undersökning som genomfördes av IPSOS MMI på uppdrag av Bring under mitten av november 2014. Ett representativt urval om 1001 svenskar deltog i undersökningen, som genomfördes online.

För mer information, kontakta
Johan Holgersson, e-handelsexpert och Commercial Director Bring ParcelsExpress, +46 709 75 66 20, johan.holgersson@bring.com

• Transport

• julklappar