Nytt nummer av BRIS-tidningen ute nu! Tema "skolan"

Vem är skolan till för?

Skolan är ett av de vanligaste skälen till att barn och unga kontaktar BRIS. Majoriteten av kontakterna rör relationer i skolan och stämningen i klassrummet. Barnens berättelser visar att när relationerna i skolan inte fungerar, finns det inte energi över till att ta in kunskap.

Jag har det ganska tufft i skolan, jag jobbar nästan aldrig på lektionerna. jag kan liksom inte koncentrera mej och jag fattar inget jag tänker bara på massa annat, och det är mest dåliga saker som hänt.
Tjej 13 år

Många unga kontaktar BRIS också om stress och krav på prestationer i skolan, en del är så pressade att de gränsar till utbrändhet.

Det blir för mycket för mig, jag måste sitta å jobba med läxor och plugga varenda kväll och helg, jag hinner inte göra något annat.
Tjej, 14 år

Därför ställer BRIS-tidningen frågan vad som krävs av skolan för att barn ska kunna ta till sig kunskap? Hur kan en bra arbetsmiljö skapas i skolan som främjar inlärning och psykisk hälsa? Och kan en tonåring hantera krav och val?

BRIS-tidningen tittar också närmare på barnens plats i utredningen om den nya lärarutbildningen, vad elever själva tycker om elevdemokrati och skolans ansvar när en elev inte fungerar.

Medverkande i BRIS-tidningen #2 tema "Skolan" är bland annat:
Jan Björklund (fp), utbildningsminister
Bengt-Erik Andersson, professor emeritus i utvecklingspsykologi och pedagogik
Philip Hwang, professor i tillämpad psykologi
Ann Frisén, docent psykologi
Birgitta Kimber, forskare och legitimerad psykoterapeut
Sigbrit Franke, regeringens särskilda utredare "En hållbar lärarutbildning"
Och Lars-Åke "Babsan" Wilhelmsson berättar om skolans Roliga Timmen - grunden för hans framtid.

För mer information, kontakta chefredaktör/presschef Cecilia Nauclér, 0701-60 88 30 eller cecilia.naucler@bris.se.

BRIS-tidningen går att beställa via BRIS.se. En prenumeration kostar 350 kronor/år och då får du fyra temanummer och BRIS-rapporten.

Barnens Rätt I Samhället (BRIS) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som bistår barn som far illa. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i det arbetet. BRIS verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Idag har BRIS nästan 600 ideella som arbetar i stödverksamheten. Mer information om BRIS finns på www.bris.se

• tonårsutveckling
  • elevhälsa