Så kan du prata med ditt barn om skolattacken i Trollhättan

Skolattacken i Trollhättan väcker både oro och frågor hos många barn. Du som är förälder eller annan vuxen nära barnet har en viktig uppgift i att trygga, lugna och hjälpa barnet att hantera sina känslor.

Alla barn är olika och hur ett barn reagerar på nyheter, som händelsen i Trollhättan, avgörs av flera olika saker, bland annat barnets ålder och dess tidigare erfarenheter. Det viktigaste du kan göra som förälder är att trygga, lugna och stärka barnets känsla av kontroll. För att göra det måste du ta reda på vad just ditt barn behöver.

• Var nyfiken och observant. Utgå ifrån att de flesta barn känner till det som har hänt, men utgå inte från att barnet är oroligt. De flesta barn visar på något sätt om de är oroliga. Ta reda på hur mycket barnet tänker på det som hänt, vad barnet vet om händelsen och vilka tankar och frågor barnet har.
  • Ställ konkreta frågor. Ett bra sätt att ta reda på lite mer är att ställa frågor som: ”Har ni pratat om det i skolan? Hur har ni pratat om det då? Har du pratat med kompisarna om det här? Vad säger ni då?”
  • Uppmuntra och underlätta för barnet att ställa sina frågor. Visa att du gärna pratar om sådant som kan kännas svårt, även om du inte har svar på alla frågor.
  • Informera. Ge barnet den information barnet är hjälpt av för att få svar på sina frågor, känna en större kontroll och bli lugnad. Även svåra och skrämmande fakta kan vara viktiga att få prata om. Svara ärligt på frågorna men berätta inte mer än barnet är hjälpt av att få veta, undvik till exempel att gå in på detaljer.
  • Överför inte din egen oro. Det är viktigt att du inte lägger din egen oro på barnet eller utgår ifrån att barnet uppfattar saker på samma sätt som du. Det som väcker oro hos en vuxen behöver nödvändigtvis inte beröra ett barn på samma sätt.
  • Lugna och inge hopp. Berätta att händelser som denna är mycket ovanliga. Det är också viktigt att förklara att det finns människor som gör allt de kan för att ta reda på hur detta kunde hända, som tar hand om de som är drabbade och som jobbar för att alla barn ska kunna vara i skolan.

TÄNK PÅ:

Att alla barn är olika och reagerar olika och bör därför bli bemötta på olika sätt.
Att det är viktigt att fånga upp barn som visar stor ängslan och oro och söka hjälp.
Att barnet hör hur diskussioner pågår över middagsbordet och drar egna slutsatser av dem.
Att även vuxna kan behöva hjälp. Prata gärna med någon i din omgivning för stöd, råd och tips.