Vuxna är osäkra på vad de ska göra när barn far illa

Var tredje vuxen människa i Sverige vet inte vad hon eller han bör göra vid misstanke om att ett barn far illa. Det visar en undersökning som Sifo har genomfört på uppdrag av Bris. Räknar vi bort de som har anmälningsplikt i sitt arbete vet inte två av tre vad de ska göra.

Det skriver Bris generalsekreterare Kattis Ahlström i en debattartikel som publiceras i Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad och Landskrona Posten idag.

Ett annat oroande resultat i undersökningen är att vara 34 procent av samtliga svarande, med eller utan anmälningsplikt, svarat att de vet vad som händer efter att en anmälan kommit in till socialtjänsten.

2014 handlade över 3500 av Bris kontakter med barn och unga om våld, och nu sätter Bris extra fokus på våld mot barn. Alla barn har rätt att slippa våld, och med det följer att alla vuxna har ett ansvar att skydda barn från våld. En viktig del i Bris arbete är därför att nå ut med information och uppmana alla vuxna att ta det här ansvaret på allvar och agera om de misstänker att ett barn utsätts för våld. En annan del är att informera barn och unga om deras rättigheter.

I debattartikeln lyfter Bris ett antal punkter som regeringen bör ta tag i för att Sverige bättre ska tillgodose barns rättigheter, bland annat att barns rätt att få säga sin mening i alla myndighetsprocesser ska vara ovillkorad, att Sverige bör ta fram en nationell strategi för att motverka att barn far illa, och motverka de regionala skillnaderna i hur barns rättigheter efterlevs. Det är också viktigt att höja kompetensen om barnets rättigheter inom hela socialtjänsten, samt att uppmuntra vuxna att göra orosanmälningar till socialtjänsten när de misstänker att barn far illa.