Pressmeddelande -

Brother International Sweden AB: Brother lanserar ny generation färglasersskrivare

Pressmeddelande                                                              27 augusti 2007

Nu lanserar Brother en färglasergeneration med egen teknik. De nya enheterna bygger på den så kallade Single Pass-tekniken och sätter framförallt prestanda och hög utskriftskvalitet i fokus. Brother är redan idag marknadsledande inom svartvit (mono) laser multifunktion. Den nya lanseringen av färglaserprodukter ska stärka Brother som en komplett aktör på marknaden.
Samtidigt som den totala skrivarmarknaden visar en nedgång efter första halvåret 2007 (-11 %), så fortsätter Brother att visa positiva siffror.
Hittills i år har man en tillväxt på 3 %.

-Det är inom laserskrivare och framförallt färglaser som vi just nu ser en stark tillväxt på marknaden, och där det finns stor potential för oss att växa. Satsningen på en ny produktserie och en egen teknologi innebär att vi nu etablerar oss på färglasermarknaden. Det blir också ett ytterligare steg i vår strategi att bli en komplett leverantör av skrivarprodukter, säger Mats Svensson, vice VD, Brother Sverige.

Med den nya tekniken krävs endast en körning genom maskinen för att applicera färgbilden eller den svartvita bilden på sidan, till skillnad från traditionella färglaserskrivare. Utskriften av såväl färg- som svartvita sidor blir därför både snabb och jämn. De nya färglaserskrivarna har en utskriftshastighet på 20 sidor per minut. Den nya serien innebär dessutom låga driftskostnader tack vare separat toner och trumma.

-Vi har satsat på att framförallt förbättra utskriftsteknikerna och utvecklat innovativa lösningar som underlättar användningen främst på arbetsplatser. Med hjälp av de nya produkterna ska företag kunna få hjälp att rationalisera arbetsflödet och öka effektiviteten och bekvämligheten för användaren, säger Chris Marshall, ansvarig för laserprodukter, Brother Europe.

Det nya sortimentet innehåller tre färglaserskrivare (HL-4040CN, HL-4050CDN och HL-4070CDW). I den nya serien ingår också fyra nya multifunktionsprodukter: DCP-9040CN, DCP-9045CDN, MFC¬9440CN och MFC-9840CDW.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Pauli, produktchef, Brother International Sweden AB Telefon: 031-734 12 15 E-post: fredrikp@brother.se

Om Brother
Brother International Sweden AB är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har huvudkontoret för Sverige i Göteborg.
Brother Int. Sweden har 23 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.

Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv-
och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas
genomgående av unika teknologiska innovationer.
Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Thomas Björnfalk

Presskontakt Country Manager 031-7341213