Pressmeddelande -

Världens minsta A4-skrivare som kan skriva ut från Windows, Mac OS, Apple iOS* samt Android

Den nya mobila skrivaren integreras normalt i kompletta system med hjälp av det kostnadsfria programutvecklingskitet Software Development Kit (SDK).

Små bärbara skrivare har blivit ganska populära på senare år, eftersom allt fler människor använder bärbara datorer, surfplattor och smartphones, detta gäller särskilt i jobbrelaterade sammanhang.
Brother har följt denna utveckling noga och har sedan tidigare lanserat två produktserier med mobila skrivare: Rugged Jet-serien med robusta etikettskrivare som klarar fall och stötar och PocketJet-serien med fyra skrivare som har blivit populära hos säljare, hantverkare, servicepersonal, revisorer, poliser och konsulter - målgrupper med utskriftsbehov på fältet.

Den första Apple-kompatibla mobila skrivaren
Brother har tidigare saknat en mobil skrivare som är kompatibel med Apple iOS. De första fyra PocketJet modellerna var endast kompatibla med datorer som använder operativsystemen Windows och Mac OS. Bristen på en sådan lösning försvinner nu i samband med lanseringen av den mobila skrivaren PJ-673 från Brother.

PJ-673 kan köra trådlöst med Apple iOS-enheter – och om det behövs - även direkt med en Windows dator. Modellen klarar papper i upp till A4-format och skriver ut i upp till 300 x 300 dpi. Skrivaren använder direkt thermoteknik och utskriftshastigheten är upp till 6 A4-sidor per minut. Den kan drivas med nätadapter, biladapter eller uppladdningsbara batterier. Det senare kan skriva ut 70 sidor på en enda batteriladdning.

Apple för professionella
Brother PJ-673 fungerar med Apple iOS via trådlös Wi-Fi anslutning eller USB-kabel. Apple AirPrint är inte inbyggd men man kan upprätta en "Ad hoc" Wi-Fi anslutning mellan den mobila skrivaren och t ex en iPad, utan att använda en router. Detta ger en trådlös och helt bärbar lösning.

Brother kommer i första hand att sälja PJ-673 som en del av kompletta hård-och mjukvarulösningar särskilt utformade och anpassade för användarnas behov. Modellen kommer inte att finnas för försäljning i databutiker och elektronikhandel.

Den mobila skrivaren kommer att integreras fullt ut i dessa lösningar via Brothers kostnadsfria programutvecklingskit, Software Development Kit (SDK) som systemprogrammerare och återförsäljare kan använda för att integrera PJ-673 i sina applikationer.

PJ-673 har varit en enorm försäljningssuccé för Brother i Japan och USA , i Europa förväntas det finnas många potentiella kundgrupper med behov av mobila lösningar som PJ-673.

Tål mer än normalt
Brothers nya Apple-kompatibla mobila skrivare är inte byggd för tuffa arbetsförhållanden, men i praktiken visade sig PJ-673 vara anmärkningsvärt robust. Speciellt när det kom till utskrifter under olika temperaturförhållanden .
I samband med tester i norra Sverige fungerade PJ-673 smidigt vid 0 grader eller lägre. Detta skulle ha varit omöjligt med en bläckstrålebaserad skrivare där bläcket skulle frysa. Även i en frys i -25 grader påverkades inte PJ-673 och dess thermoteknik. Skrivaren låg i frysen och skrev ut dokument som hade skickats trådlöst.
Brother rekommenderar däremot inte att man kan använda PJ-673 i så extrema förhållanden. Andra mobila skrivare som tål tuffa förhållanden är Rugged Jet-serien från Brother. Här står R:et för "robust" och indikerar att skrivarna klarar stötar, fall, fukt, extrema temperaturer osv.

*Begränsad utskrift via iOS, men Brother tillhandahåller ett kit för utvecklare av appar (ett så kallat
SDK Software Development Kit) som ger möjlighet för utveckling av mobila applikationer.

Pris
Rekommenderat pris för Brother PJ-673 är 7 192 kr exkl. moms (8 990 kr inkl. moms).

För ytterligare information
Fredrik Pauli, produktchef, Brother Sverige, filial till Brother Nordic A/S, Danmark
Telefon: 031 - 734 12 15, E-post: fredrik.pauli@brother.se

• direkt thermoteknik
  • brother pocketjet
  • wi-fi

Brother Sverige, filial till Brother Nordic A/S, Danmark är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har kontor i Göteborg. Brother Sverige har 19 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.

Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv- och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas genomgående av unika tekniska innovationer.

Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Thomas Björnfalk

Presskontakt Country Manager 031-7341213