Normal reflex för våldtagen att inte göra motstånd

Tidningen Brottsoffer utkommer nu med årets första nummer med tema Våldtäkt.

Tidningen Brottsoffer kan berätta om nya rön om hur en kvinna reagerar vid våldtäkt. Det är en normal överlevnadsreflex att bli paralyserad och inte göra motstånd. Forskarna kallar det för "frozen fright" eller på svenska spela-död-reflex. När denna reflex slår till minskar pulsen, blodtrycket sjunker och kvinnan kan inte längre vare röra sig eller ropa på hjälp.

Fortfarande är det i praktiken så att det krävs att kvinnan aktivt gör motstånd och visar att hon inte samtycker för att det ska vara våldtäkt, berättar Madeleine Leijonhufvud, som i höstas överlämnade betänkandet Samtyckesutredningen - lagskydd för den sexuella integriteten.

Hans Klette, professor emeritus och ordförande för Brottsofferjourernas Riksförbund har länge framfört att Sverige bör utforma sin sexualbrottslag så att den bättre stämmer överens med Europakonventionen där bristande samtycke är ett sexualbrott. Hans Klette föreslår i sin krönika i Tidningen Brottsoffer att Sverige - liksom England och Irland - ska införa straffansvar för oaktsamhet. Det innebär att mannen kan fällas för sexualbrott om han varit oaktsam och inte tagit reda på om kvinnan samtycker eller ej. Hans Klette framför att oaktsamhet måste kriminaliseras för att jämställdhet ska bli verklighet.

Många kvinnor som utsatts för våldtäkt kommer till Brottsofferjouren för hjälp och stöd. Varje år söker cirka 600 kvinnor och 30 män hjälp efter en våldtäkt. Och ytterligare 600 kvinnor och 60 män söker hjälp för att de utsatts för våldtäktsförsök eller sexualbrott. Brottsofferjouren lyssnar, stöttar och söker vägleda den utsatta genom rättsprocessen. I detta nummer av tidningen Brottsoffer berättar Mari Landell om hur jouren i Östra Götaland tar emot och bemöter människor utsatta för våldtäkt.

Hela numret finns som pdf-fil till detta pressmeddelande.

Kontakta redaktör Ninna Mörner för frågor;