Livet på en lastpall

Att återvinna och bygga nytt är utgångspunkten för nya krogen Guldkaggen i Burgsviks hamn på Gotland som drivs av fyra kompisfamiljer. Yttermiljön är byggd av gamla lastpallar och spillvirke och den inre miljön kommer från loppisar och auktioner. Den 21 juni öppnar Guldkaggen med ambition att bli ett alternativt semesterparadis på Gotland.

-  Vi har ansträngt oss för att jobba med begagnat virke, lastpallar, drivved, ja allt som vi lyckats hitta och som vänliga människor har skänkt till oss. Vi försöker jobba resurssmart, hållbart och estetiskt. Det känns både rätt och vackert med återvunnet material, säger Anett Jormeus som är en av grundarna till inredningskedjan Granit och till Guldkaggen.

Guldkaggen ligger i ett hamnmagasin från 1600-talet och drivs av fyra kompisfamiljer som består av 8 vuxna och 10 barn. Utmaningen är att förvandla hamnmagasinet till ett semesterparadis med så små medel som möjligt, men med mycket kreativitet och återvinningstänk. Mattias Nordberg är initiativtagare till Guldkaggen och driver även Visby Crêperie & Logi på Gotland:

-  Vi vill skapa Gotlands skönaste sommarhäng. Läget vid havet, sandstranden och solnedgångarna får platsen att känns nästan karibisk. Här vill vi ge Guldkaggen och oss själva ett nytt liv genom att satsa på restaurang, café, barer och vattenaktiviteter.

Under hamnmagasinets 400-åriga tak ryms fyra nya verksamheter. I restaurang Potobers serveras klassiska och nya potatisrätter och i baren går det att välja mellan 100 olika ölvarumärken.

I den karibiska utomhusbaren One Love spelas reggae-vinylskivor från 60- och 70-talen. Här anordnas också jamaicanska grillkvällar och after beach-häng under bar himmel.

Glada Glassen är ett café som serverar glass med annorlunda godis-toppings, hembakade kakor, kaffe och strandsmörgåsar.

Vid badstranden finns Vattenleken som är en offentlig strand och vattenlekplats med olika aktiviteter och leksaker.

Under sommarenkommer Guldkaggen att presentera små och stora mat- och musikhändelser. Guldkaggen öppnar på midsommardagen den 21 juni och håller öppet till mitten av augusti.

Mer information:

·  Talesperson: Mattias Nordberg (Visby), 073-087 02 04, mattenoba@hotmail.com

·  Pressansvarig: Joakim Johansson (Stockholm), 070-410 21 03, joakim@spacerabbit.se

·  Bakgrundsinformation med fler citat: Se bilaga

·  Film & bilder: Se bilagor

·  Hemsida: www.guldkaggen.com

·  Facebook: www.facebook.com/guldkaggen

·  YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCUznqhPMGbDQrTV61-50giA/videos

Tidigare verksamhet:

–  1969-2006: Wärdshuset Guldkaggen

–  2014- : Guldkaggen – Restaurang, café, barer, vattenaktiviteter

Kompiskaggen AB

Kompiskaggen AB består av fyra kompisfamiljer som driver varumärkena Guldkaggen, Potobers, Glada Glassen, One Love och Vattenleken. Ägare är:

–  Mattias Nordberg: Krögare och grundare av Visby Creperie & Logi och initiativtagare till Guldkaggen.

–  Susanne Liljenberg: Konceptutvecklare och en av grundarna till inredningskedjan Granit och Leva Kungslador på Gotland.

–  Anett Jormeus: Konceptutvecklare och en av grundarna till inredningskedjan Granit.

–  Jacob Jormeus: Ekonomichef inom detaljhandeln sedan 20 år tillbaka.

–  Anki Johansson: Lokförare vid Statens Järnvägar.

–  Joakim Johansson: Konceptutvecklare på varumärkesbyrån Spacerabbit.

–  Pia Roos: Frilansande projektledare inom reklam och design.

–  Håkan Redemo: Marknads- och omvärldsanalytiker inom telekom på Skanova.

Turist-tips: Burgsvik

Burgsvik ligger 8 mil söder om Visby och är huvudorten på Gotlands sydspets. Burgsvik är en naturlig utgångspunkt för upptäcktsresor runt Sudret med bil, cykel eller genom vandring.

–  Guldkaggen: Anrikt hamnmagasin med nyöppnad restaurang, café, barer och vattenaktiviteter i Burgsviks hamn. Fokus på bad, mat och musik.

–  Burgsviks marknad: Myllrande marknad och loppis, varje lördag hela sommaren.

–  Fiket: Kultkonditori som ligger mitt i byn. Även restaurang och bageri.

–  Peters Arkiv: Vintagebutik med de rätta prylarna och möblerna.

–  Grå Gåsen: Personligt pensionat och bra krog, känt från TVs ”Så mycket bättre”. Restaurang, pub och musik.

–  Stenfabriken: Kalkstensfabrik som fortfarande är i bruk.

–  Burgsviks Camping: Prisvärt boende nära havet, hamnen och Guldkaggen. Camping, stugor, restaurang och kiosk, samt swimmingpool.

–  Burgsviks hamn: Gästhamn: 57 02,17 N  018 15,53 E. Största djupgående till kaj: 3,5 m.

–  Dessutom: Ica (utlämningsställe för Systembolaget), Shell (post- och apoteksombud), biograf, bibliotek, cykeluthyrning, gym, yoga, tennisbanor, järnaffär, frisör, tandläkare och fler caféer/restauranger.

Turist-tips: Övriga Sudret

Med södra Gotland, eller Sudret, menas i regel den del av ön som börjar i Hemse. Söder om Havdhem kallas av gotlänningarna för Storsudret.

–  Hemse är köpcentrum och metropol för hela Sudret.

–  Hamra Krog & Krukmakeri: Populär krog med god mat, musik och konsthantverk, samt bed & breakfast och swimmingpool.

–  Vamlingbo – Bottarvegården & Prästgården: Kulturcentrum, konsthall, museum, trädgård, café, hantverksbutik mm.

–  Vamlingbo Islandshästar – Ridning vid havet i unik miljö. Naturguidning ingår.

–  Holmhällar: Stort raukområde och fina badmöjligheter på sommaren. Här ligger också ett pensionat med restaurang, rum och stugor.

–  Hoburgen: Fantastisk utsikt över havet och Gotlands mest kända rauk – Hobursgubben, samt Hoburgs fyr. Restaurang Majstregården bjuder på panoramavy.

–  Körsbärsgården: Trädgård, konsthall och café med anor från 40-talet.

–  Faludden och Stockviken: Gotlands fågeltätaste område.

–  Dessutom finns det en rad aktiva konstnärer och keramiker med ateljéer och butiker runt om på Storsudret.

• Musik

• guldkaggen
  • gotland
  • restaurang
  • burgsvik
  • återvinning

• Gotland

Guldkaggen ligger i Burgsviks hamn på Gotland, är ett skönt sommarhäng och en frizon för alla som älskar bad, mat och musik. Här finns restaurang, café, bar och vattenaktiviteter. Guldkaggen drivs av fyra mat- och musikälskande kompisfamiljer som består av 8 vuxna och 10 barn. Vision är att skapa en annorlunda plats som känns skön att vara på för familj och vänner.

Mattias Nordberg

Presskontakt Krögare, talesperson Bruna Dörren 073-087 02 04