Så här vårdar du dina funktionsplagg och får dem att fungera som om de var nya!

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2013 10:00 CET

Idag är ytterplagg tillverkade i Gore-Tex®, eVent® och andra vattentäta material som andas, mer regel än undantag i garderoben. Det är fantastiskt när vattnet bara rinner av på utsidan på den nya jackan, men använd och nedsmutsad minskas funktionen och svetten blir kvar på jackans insida... Vanliga tvättmedel försämrar med tiden impregneringen och gör att jackans utsida istället absorberar vatten.

Funktionsplagg genomgår en hållbar, vattenavstötade behandling vid tillverkningen. Men smuts, olja och vanliga tvättmedel kommer med tiden att försämra impregneringen och gör att jackans utsida absorberar vatten (blöter igenom). "Genomblötning" minskar materialets förmåga att andas – dess bekvämlighet och prestanda kan göra att jackan känns våt och kall att röra vid.

Eftersom smuts och vanliga tvättmedel alltså försämrar plaggets vattenavstötande förmåga är det viktigt att använda rätt tvättmedel och impregnering till ditt funktionsplagg. Till skillnad från andra produkter använder Granger's impregneringsprodukter samma teknik som ledande klädestillverkare för att återställa komfort, förmåga att andas och prestanda. Med Granger's produkter fungerar dina kläder som om de vore nya eller som vi brukar säga ”Återskapar ursprunglig funktion.”

Granger´s rengörings- och impregneringsmedel är vattenbaserade och fria från fosfater. Bra för din utrustning och tryggt för miljön! Granger's utvecklade de första vattenbaserade underhållsprodukterna för över 40 år sedan och fortsätter att ligga i framkant i utvecklingen av de med miljömedvetna teknikerna. Det är också det enda underhållsföretaget som är bluesign system partner och ISO14001-certifierat.

Blue sign är ett verktyg för miljöcertifiering av hela textilproduktionsledet. Bluesign ser inte endast till slutprodukten, utan till alla led i produktframtagningen, från råmaterial och kemikalier till hållbart resursutnyttjande för miljön, bland annat vad gäller påverkan på luft och vatten samt säkerhet för konsumenten.

Brunngård Group AB agerar under mottot ”Vi gör fötterna glada”. Vi är ett företag som vänder sig till återförsäljare med allt som rör skovård och skotillbehör kopplade till fötter i rörelse. Våra återförsäljare är sporthandeln, apotek, skohandeln, skomakare och hälsokostbutiker. Våra 30 anställda arbetar med ett levande sortiment som erbjuder både egna och noga utvalda etablerade varumärken, vilka hjälper till att bredda utbudet och säkerställa att Brunngård är marknadens ledande helhetsleverantör.

Kommentarer (0)