Arkitekten Pär Lindström rekryteras till den nya tjänsten som kontorschef för BSK Arkitekter i Malmö.

Pär Lindström blir kontorschef för BSK Arkitekter i Malmö

BSK Arkitekter växer i Skåne och rekryterar arkitekten Pär Lindström till den nya tjänsten som kontorschef i Malmö. Pär kommer närmast från Sydark Konstruera där han har arbetat som ansvarig arkitekt.

Pär Lindström ska leda kontorets fortsatta etablering i sydvästra Sverige, en satsning som innebär att BSK Arkitekter nu flyttar med åtta medarbetare till eget kontor vid Media Evolution City i Malmö. Pär kommer att ingå i företagets ledningsgrupp med ansvar för att identifiera nya kunder och utveckla erbjudandet i Skåne.

- Jag har drivit eget och arbetat som kontorschef tidigare, och ser fram emot att bidra med min erfarenhet av att utveckla verksamheter. Här på BSK finns en arkitektonisk hållning där den kvalitativa arkitekturen är i fokus samtidigt som det finns en stark organisation bakom, säger Pär Lindström, tillträdande kontorschef för BSK Arkitekter i Malmö.

BSK Arkitekter startade sin etablering i Malmö 2015 för att tillsammans med FOJAB Arkitekter ansvara för den stora omvandlingen av Helsingborgs Lasarett. Företaget har de senaste åren satsat framgångsrikt på vårdbyggnad i Skåneregionen, med projekt som det flerfaldigt prisbelönta Rättspsykiatriskt centrum i Trelleborg.

- Efterfrågan på breda arkitekttjänster ökar i Öresundsregionen. Därför breddar vi nu erbjudandet i Skåne till att omfatta hela kontorets kompetens med särskilt fokus på bostäder och stadsbyggnad. Pär Lindström är en erfaren arkitekt med fina projekt i både Danmark och Sverige, och hans förmåga att bygga upp organisationer är en stor tillgång när vi nu expanderar i Malmö, säger Stina Ljungkvist, vd på BSK Arkitekter.

BSK Arkitekter arbetar med stadsbyggnad, husbyggnad och inredning. Uppdragen rör främst städer, bostäder, kontor, rättsväsende, utbildning och vård. Företaget står exempelvis bakom omvandlingen av Nacka Strand, Mojangs och Vasakronans huvudkontor, rätts­psykiat­riska anläggningen Helix, Glashuset vid Slussen, Södertälje stadshus och Postens huvudkontor. BSK Arkitekter fyllde 50 år 2016. Företaget är till hälften medarbetarägt och tillhör Arcona-koncernen, som i sin tur ägs av Veidekke­. Omsättningen 2016 var 70 MSEK.