Beslutsstöd för bättre testning

Om företag får bättre struktur i arbetet med att testa programvara samt stöd i testningen kan fler defekter i programvaran upptäckas. Dessutom kan arbetet bli mer tidseffektivt visar ny forskning vid BTH, Blekinge Tekniska Högskola.

En väsentlig del i arbetet med att utveckla ny programvara är att testa den nya programvaran. Testningen kan ske antingen via ”exploratory testing” eller via ”scripted testing”. Den förstnämnda har visat sig ha en del fördelar när den används ”på rätt sätt”; den upptäcker fler kritiska defekter i programvaran och den är mer tidseffektiv.

I en doktorsavhandling i ämnet programvaruteknik som läggs fram vid BTH, visar Nauman Ghazi, hur man kan stödja företag som vill använda ”exploratory testing”. Han har tagit fram sätt att strukturera testningen samt ett beslutsstödsystem som kan användas då man väljer denna testmetod. Forskningen har bedrivits tillsammans med företag där man jämfört olika testningsmetoder.

Disputationen är öppen för allmänheten.

Dag: Torsdagen den 1 juni
Tid: Kl. 09:00
Plats: Sal J1630, hus J, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona

Vänligen observera att det inte går att komma in i salen efter att disputationen startat.

Välkommen!

För mer information kontakta Nauman Ghazi via e-post: nauman.ghazi@bth.se (engelsktalande) eller via telefon: 0734-22 35 05.

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 6 000 studenter och cirka 500 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.

BTH har två moderna campus i Blekinge: huvudcampus Campus Gräsvik i Karlskrona samt Campus Karlshamn. Båda ligger i vacker kustmiljö vid havet.