Hållbarhetsanalys hjälper företag bli hållbara

Vid BTH, Blekinge Tekniska Högskola, har fyra studenter på kursen ”Teknik för ett hållbart samhälle” (ESS) gjort en hållbarhetsanalys av en kommersiell produkt ur ett helsystemperspektiv. Resultatet gav företaget som producerar tips för att kunna göra den mer hållbar framöver.

De fyra studenterna: Sijme Geurts, Kareisa Hidy, Petronella Tyson, Rutger Verkouw och Ella Wiles som studerar på BTH:s masterprogram ”Strategiskt ledarskap för hållbarhet” bestämde sig att på kursen ESS göra en hållbarhetsanalys på Philips ”Wake-up Light” (en väckarklocka som gradvis ökar ljusintensiteten att skapa en naturlig och bekväm start på dagen).

-Vi valde Wake-up Light eftersom det är relevant i Sverige. Många rådde oss att skaffa en sådan lampa för att minska de fysiska och psykiska effekterna av mörkret, förklarar Sijme.

Studenterna använde metoden "Mallar för hållbar produktutveckling" (TSPD) för sin hållbarhetsanalys. Den tittar på både nuvarande och framtida aspekter som till exempel produktionskostnader och material.

-Vi gjorde några ganska intensiva tester. Vi kontrollerade material och förpackningar, vi tog isär hela produkten för att se hur vikten är fördelad, vilka element kan produceras med mindre vikt eller kemikalier, säger Sijme. Vi analyserade även aktuella och framtida användarbehov, liksom eventuella förbättringar i produktionskedjan.

Studenternas viktigaste rekommendation till Philips var att byta till LED-belysning, på grund av den lägre energiförbrukningen och lägre vikt av de elektriska komponenterna som denna ger. Studenterna skrev även en Framtidsvision över hur lampan skulle kunna se ut om fem till tio år.

Studenterna fick beröm från Philips huvudkontor. Enligt Nestor Coronado Palma, chef för Hållbarhet för Consumer Lifestyle, så visade studenterna olika alternativ för hur de kan göra produkten ännu mer hållbar.

- Dessutom, vad jag gillar är att studenterna även skrev ett dokument om hur vi kan internt tillämpa TSPD. Vi använder redan delar av denna metod i vår EcoDesign-process, menar han.

För mer information kontakta Anthony Thompson (engelsktalande) på e-post: anthony.thompson@bth.se eller telefon: 0455-38 55 31. Se även www.bth.se

• Blekinge

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor med visionen att vara en globalt attraktiv kunskapscommunity inom tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt. Här samsas teknik med ekonomi, samhällsvetenskap, hälsa och vård samt kultur och kommunikation. BTH bedriver utbildning och forskning på hög internationell nivå där lärandet står i centrum för såväl studenten, läraren som forskaren.

Blekinge Tekniska Högskola startade 1989 och har idag fler än 8 000 registrerade studenter och drygt 550 anställda. BTH fick 1999 universitetsstatus inom vetenskapsområdet teknik, och bedriver forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar och Planering och management.

Vårt huvudcampus ligger i Karlskrona där verksamheten inryms i nya lokaler med havet som närmaste granne. BTH:s campus i Karlshamn ligger även det vid havet.

Utmärkande för BTH är det nära samarbetet med näringsliv och samhälle vilket genomsyrar både forskning och utbildning på såväl regional, nationell som internationell nivå. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.