Högskolestyrelsens möte 2003-12-05

Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola höll styrelsemöte den 5 december i Ronneby. Nedan följer ett utdrag från mötet. Protokoll från styrelsemötet beräknas finnas tillgängligt på www.bth.se om cirka två veckor. Inrättande av program Högskolestyrelsen beslöt inrätta ett nytt utbildningsprogram benämnt Program i affärsinriktat utvecklingsarbete som leder till magisterexamen i affärsinriktat utvecklingsarbete. Detta kan läsas som en påbyggnad på tidigare kandidatutbildning eller annan treårig högskoleutbildning och kommer att ges i Ronneby. Inrättande av ämne Högskolestyrelsen beslöt inrätta ämnet informatik vid BTH. Ämnet omfattar studier i användningen av informationsteknik och hur sådan teknik bör utformas och tillämpas på ett ändamålsenligt sätt. Ämnet har sina rötter i andra ämnen som informationsbehandling och ADB. I informatik förenas både teknik och samhällsvetenskap. Vid BTH finns för närvarande två utbildningar i E-government som förknippas med informatik, en breddmagisterutbildning och en yrkeshögskoleutbildning. Budget för 2004 De flesta faktorer pekar på att 2004 för BTH blir det besvärligaste året hittills. Läget förväntas dock ljusna under de kommande åren i takt med att tillströmningen av studenter förväntas öka. Detta antagande stöds av en sådan tendens som kunde skönjas redan under höstens antagning. Styrelsen beslöt återremittera det budgetförslag som presenterats och uppdra åt rektor att senast till styrelsemötet i februari 2004 presentera ett budgetförslag som lämnar minst 12 miljoner kronor av myndighetskapitalet orört. Förslaget ska också analysera år 2005 och visa hur verksamheten under detta år ska komma i balans. En förutsättning för budgeten 2004 är att BTH under året ska ha 3000 helårsstudenter. Med anledning av det ansträngda ekonomiska läget har BTHs styrelse och ledning sedan en tid tillbaka analyserat de olika delarna i högskolans ekonomi. En känslighetsanalys av intäkterna har utrett effekterna av en svag uppgång respektive nedgång i tillströmningen av studenterna på kurser och program, liksom effekterna av om respektive tendens fortsätter under två budgetår. Vad gäller kostnader har löne- och hyreskostnaderna undersökts. En arbetsgrupp arbetar sedan några månader med att ta fram åtgärder som, utan att hämma verksamheten, kan vidtas omgående och få effekt redan under början av 2004. Åtgärdsprogrammet ska syfta till att BTH under 2005 åter ska kunna börja bygga på myndighetskapitalet. Mötet avslutades med att Cristina Glad, som lämnar ordförandeposten, tackade ledning och styrelse för de sex verksamhetsåren. Hon önskade högskolan och den nya styrelsen lycka till. Rektor uttryckte sitt tack till de avgående styrelseledamöterna. Högskolestyrelsens nästa möte blir fredagen den 13 februari 2004.