Med världen som arbetsfält

Studenterna på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi och IT-säkerhet på BTH ville få praktisk kunskap i hur man utvecklar mjukvara åt kunder över hela värden. De valde därför att, tillsammans med en schweizisk studentgrupp, utveckla ett datorprogram åt ett företag i Schweiz. Media är välkommen att träffa både de svenska och schweiziska studenterna.

Studenterna på programmen ovan kurs en som går ut på att göra ett mindre mjukvaruprojekt i grupp. En studentgrupp valde att göra sitt projekt ihop med en grupp studenter vid Fachhochschule Nordwestschweiz som ligger i Basel.

I kursen utveckar studenterna tillsammans med de schweiziska studenterna ett program, ett CRM-system (Customer Relation Management System) åt ett företag nere i Schweiz. Kursen går under vårterminen och i början av kusen var studenterna i Schweiz för att besöka kunden, träffa de schweiziska studenterna och inleda samarbetet. Denna vecka har de schweiziska studenterna varit på BTH för att avsluta projektet. Den 19 maj åker studenterna tillbaka till Schweiz.

– Att redan under studietiden träna sig i att arbeta med internationella kunder är bra, menar Kennet Henningsson som är kursansvarig på BTH.

Vid pressmötet träffar ni både de svenska och schweiziska studenterna samt läraren Samuel Fricker.

Dag: Fredag 17 maj
Tid: Kl 13:30
Plats: Vid konstverket Vargstyrning, ovanför restaurangen i hus J, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor med visionen att vara en globalt attraktiv kunskapscommunity inom tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt. Här samsas teknik med ekonomi, samhällsvetenskap, hälsa och vård samt kultur och kommunikation. BTH bedriver utbildning och forskning på hög internationell nivå där lärandet står i centrum för såväl studenten, läraren som forskaren.

Blekinge Tekniska Högskola startade 1989 och har idag fler än 8 000 registrerade studenter och drygt 550 anställda. BTH fick 1999 universitetsstatus inom vetenskapsområdet teknik, och bedriver forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar och Planering och management.

Vårt huvudcampus ligger i Karlskrona där verksamheten inryms i nya lokaler med havet som närmaste granne. BTH:s campus i Karlshamn ligger även det vid havet.

Utmärkande för BTH är det nära samarbetet med näringsliv och samhälle vilket genomsyrar både forskning och utbildning på såväl regional, nationell som internationell nivå. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.