Antalet ansökningar ökar till hösten

Den första antagningsstatistiken visar att antalet ansökningar till program ökar med 27 % jämfört med förra året. Antalet studenter som väljer BTH i första hand ökar med 19 %.

– Vi har ytterligare profilerat vårt utbud till hösten. Vi erbjuder färre program, till exempel så erbjuder vi inget program i företagsekonomi. På de program som vi har behållit har antalet ansökningar ökat med 27 %. Antalet sökande som har BTH som sitt förstahandsval har ökat med 19 %. Det är glädjande och ett gott tecken på att vi är på rätt väg, säger rektor Anders Hederstierna.

Totalt sett har 11 586 studenter sökt ett program eller en kurs vid BTH till hösten.

För mer information kontakta rektor Anders Hederstierna via e-post: rektor@bth.se

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 5 000 studenter och cirka 500 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedal av vår verksamhet.