Pressinbjudan BTH

Torsdagen den 1 september bjuder Blekinge Tekniska Högskola, BTH,
in media till en presskonferens för att informera om initiativet ”GreenCharge region sydost” – ett projekt för att skapa hållbara förutsättningar för att ladda och hantera elbilar. Projektet är ett viktigt steg i regeringens vision om en fossiloberoende bilpark år 2030.

GreenCharge är ett initiativ i samverkan mellan företag, kommuner och
andra intressenter i Blekinge och Småland som syftar till att skapa en hållbar infrastruktur för att kunna ladda och hantera elfordon på ett enkelt och
hållbart sätt i vårt samhälle. Projektgruppen söker medfinansiering från Energimyndighetens program om elfordon och laddinfrastruktur.

BTH är huvudman för GreenCharge och ansvarig för forskningen medan Miljöfordon Syd och Energikontor Sydost ansvarar för en objektiv projektledning utan kommersiella intressen.

Vid presskonferensen deltar rektor Ursula Hass samt forskningsprojektledare Henrik Ny från BTH, landshövding Gunvor Engström, Bengt-Åke Claesson, Logica, miljöansvariga från respektive kommuner samt Miljöfordon Syd och Energikontor Sydost.

Vid presskonferensen finns möjlighet att ställa frågor om projektet GreenCharge.

Dag: Torsdagen den 1 september 2011
Tid:
Kl 13:00
Plats:
Sal Utsikten, hus J, våning 4, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona

Välkommen!

För mer information, kontakta Henrik Ny på telefon 0455-38 55 17 eller
0701-43 51 31 eller via e-post:
henrik.ny@bth.se  Se även www.bth.se

• Blekinge

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor med visionen att vara en globalt attraktiv kunskapscommunity inom tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt. Här samsas teknik med ekonomi, samhällsvetenskap, hälsa och vård samt kultur och kommunikation. BTH bedriver utbildning och forskning på hög internationell nivå där lärandet står i centrum för såväl studenten, läraren som forskaren.

Blekinge Tekniska Högskola startade 1989 och har idag fler än 8 000 registrerade studenter och drygt 550 anställda. BTH fick 1999 universitetsstatus inom vetenskapsområdet teknik, och bedriver forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar och Planering och management.

Vårt huvudcampus ligger i Karlskrona där verksamheten inryms i nya lokaler med havet som närmaste granne. BTH:s campus i Karlshamn ligger även det vid havet.

Utmärkande för BTH är det nära samarbetet med näringsliv och samhälle vilket genomsyrar både forskning och utbildning på såväl regional, nationell som internationell nivå. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.