Tre projekt med utvecklingspotential

Inbjudan till presskonferens 2003-08-28

Plats: CCA:s lokaler, SoftCenter etapp 2, Ronneby
Tid: Torsdagen den 28 augusti klockan 10.00-10.45

Under sommaren har Collaborative Commerce Arena (CCA) genomfört tre projekt tillsammans med företag i regionen. Projekten har potential att utvecklas på samma goda sätt som förra sommarens projekt, som nu istället har blivit företag.

Förra sommaren arbetade ett antal studenter med projektet Mobile Tourismo som idag utvecklas till ett fullfjädrat företag på Soft Center. Nu har CCA genomfört tre nya projekt tillsammans med företag i regionen. Projekten har goda möjligheter att utvecklas på samma sätt som Mobile Tourismo. Under presskonferensen presenteras och visas de tre projekten MOPS, MOSES och My Album Client.

MOPS kan beskrivas som ett lätt sätt att via en liten handdator och det mobila telenätet komma åt information som tidigare varit låst i komplexa system.

MOSES är ett system som har utvecklats för att underlätta framtagning av mobila tjänster som tidigare krävt stort tekniskt kunnande.

My Album Client är ett program utvecklat för telefonen, som kan komprimera bilderna när de skickas, för att därigenom sänka kostnaderna för abonnenten.

Blekinge Tekniska Högskola har med kompetensarenan CCA skapat en dynamisk utvecklingsmiljö där företag, samhälle och högskola gemensamt kan bedriva innovativ kompetens- och kunskapsgenererande utvecklingsprojekt.

För mer information, kontakta Anders Cronholm; anders.cronholm@bth.se, 0457-38 52 91.

Kommentarer (0)