BT är världens största leverantör av finansiella molntjänster

BTs särskilda finansiella tjänster för molnet, BT Radianz, har uppnått 15000 medlemmar världen över vilket befäster företagets ställning som världsledande inom finansiella molntjänster.

I över tio år har BT fortsatt att utvecklas snabbare än marknaden tack vare innovation, servicetillväxt och förståelse för kundernas affärsbehov inom den finansiella sektorn. Som ett resultat har BT Radianz samlade molntjänster vuxit till den största, säkra, nätverksanslutna finansiella sammanslutningen i världen och omfattar idag över 3000 applikationer från över 400 tjänste- och innehållsleverantörer med användare i 64 olika länder.

Genom att erbjuda ledande molntjänster till den finansiella sektorn har BT Radianz Managed Infrastructure blivit en vital del av finansbranschen. Via en enda anslutning ges tillgång till ett brett utbud av program och leverantörer, så att företag slipper ha flera olika lösningar för att komma åt specifika tjänster. Denna strategi kan bidra till en besparing på 50 procent från år till år av kommunikationens TCO för medlemmarna i BT Radianz community.

Det ökade antalet anslutna webbplatser beror på tre centrala aktiviteter: förnyat fokus på valutamarknaden (FX); fokus på tjänster inom och riktade mot Asien och Stillahavsregionen; samt att hjälpa våra kunder att svara mot förändrade regelverk runt om i världen. Kraven från aktörerna på valutamarknaden har höjts betydligt under det senaste året, då de högre volymerna ökat institutionerna behov av att förbättra sin tillgång till data och handelsplatser.

BT förutsåg detta ökade behov av valutatjänster som uppstod som ett resultat av de aktörer på marknaden som ville öka sin verksamhet i Asien och Stillahavsregionen. BT svarade med att avsätta betydande resurser för att hjälpa kunderna att flytta fokus i sin verksamhet mot den regionen.

BT är en pionjär i branschen när det kommer till att förstå vilket fokus som behövs för molntjänster och har under året utvecklat tjänster tillsammans med erkända utvecklare av applikationer. I den processen har BT använt sitt branschkunnande för att avgöra vilket värde olika applikationer kan tillföra den breda medlemsbasen inom BT Radianz community.

– Ett av våra huvudmål är att tillgodose behoven hos den finansiella tjänstesektorn, genom att tillhandahålla service i världsklass, fortsätta att förnya oss och lyssna på behoven hos våra kunder. Den senaste tidens ökade behov på valutamarknaden att använda den här tjänsten bekräftar vår position som den främsta partnern för snabb och säker tillgång till den globala valutahandeln. Håll även utkik efter nya produkter och tjänster som lanseras i år, säger José Antonio Martinez, managing director of Radianz & Payments, BT Global Services.

– Styrkan i nätverket hos en finansmarknad framgår av antalet säkra endpoints och hur enkelt det är att koppla ihop handelsplatser, mäklare, investerare och tjänsteleverantörer. Med över 15000 medlemmar globalt visar BT Radianz att de är ledande på att ge säker anslutning till tjänster för finanssektorn, säger Larry Tabb, CEO, TABB Group.

– Vi gratulerar BT till att ha nått denna milstolpe. Depository Trust & Clearing Corporation  (DTCC) arbetar alltid tillsammans med sina tjänsteleverantörer med målet att skapa bättre effektivitet för användarna. Efter den gemensamma överenskommelse vi ingick för ett år sedan kan vi konstatera at BTs molnbaserade infrastruktur är ett mycket säkert och kostnadseffektivt sätt att ansluta flera handelsapplikationer, genom vilka vi kan erbjuda våra clearing- och avvecklingstjänster, säger Joseph Anastasio, director, information technology, network communications, DTCC.

BT Radianz Managed Infrastructure tillgodoser behoven hos banker, mäklare, kapitalförvaltare, ECNs (electronic communication networks), MTFs (multilateral trading facilities), finansdirektörer, clearingbolag och värdepapperscentraler. Genom en enda anslutning ges åtkomst till applikationer för förhandel, handel, efterhandel samt cross-asset och treasury över hela linjen för en användarens behov.

Mer information om DTCC och ytterligare bakgrund om BT Radianz community finns i den engelska informationen nedan.

För mer information, vänligen kontakta:

E-post: BT@bitepr.se

Telefon: +46 76 319 88 23

About DTCC

DTCC (Depository, Trust & Clearing Corporation), through its subsidiaries, provides clearance, money settlement and information services for equities, corporate and municipal bonds, government and mortgage-backed securities, money market instruments and over-the-counter derivatives.

Notes to Editors

Cost saving is also a key motivation of BT Radianz community members. According to a September 2009 study by Yankee Group, the shared infrastructure approach can help customers reduce total cost of ownership of network infrastructure by up to 50 per cent in the first and ongoing years. Yankee concluded that although pricing and level of savings vary from firm to firm, the methodology ensures there are savings in upfront costs and ongoing operational expenses.

The BT Radianz Managed Infrastructure provides connectivity to more than 50 of the world‟s securities and derivatives exchanges and execution venues, and more than 60 of the world‟s foreign exchange single- and multi-bank trading portals.

Execution venues include electronic communication networks (ECNs), multilateral trading facilities (MTFs), and automated trading systems (ATSs). In June 2010, the BT Radianz Managed Infrastructure completed ten years of service while providing 100 per cent uptime to its member sites. It also won the Waters Award for "Best Financial Network Provider" for five years running.

The BT Radianz Managed Infrastructure is used by:

• the world’s top stock exchanges

• the world’s top broker-dealers

• the world’s top investment managers

• the world’s top hedge funds

• the world’s top fixed income securities firms.

Over three thousand applications are available from service and content providers through the BT Radianz Managed Infrastructure, spanning market data, trading, matching, clearing, settlement and treasury services, and supporting industry messaging and data standards such as the FIX (Financial Information eXchange) Protocol, ISO 20022 and FpML.

The service is consistently recognised as an industry leader by analysts, customers and peers, including winning:

• 2011: “Cloud Computing Innovation of the Year” award from Financial Sector Technology magazine.

• 2010 „Most Innovative Cloud Computing‟ award from Financial-i magazine

• 2010: Silver place award in “Best Innovations by IT or Software Firms” from Futures and Options Worldmagazine.

FX Trading Statistics:

• The average daily value of FX trading globally is $4 trillion
• London (38 per cent) and New York (18 per cent) are the two biggest FX centres
• 58 per cent of FX trading is electronic
• Total market trading volumes have increased by over 500 per cent in total since 2005.

BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och -tjänster i 170 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk med IT-tjänster, lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till våra kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot, dessutom produkter och tjänster inom bredband och internet, samt kombinerade fasta och mobila produkter och tjänster. BT består av fyra huvudsakliga affärsområden: BT Global Services, Openreach, BT Retail och BT Wholesale.

Under räkenskapsåret som slutade 31 mars, 2010, var BT-gruppens intäkter 20 911 miljoner pund.

• finansiella molntjänster