BT och Traceall förbättrar spårbarheten i den globala leveranskedjan

BT och Traceall Global har ingått ett samarbete kring förbättrad spårbarhet, som kommer att ge kunderna bättre möjlighet att efterleva sin hållbarhetspolicy genom att få bättre kontroll över försörjningskedjan.

De potentiella konsekvenserna av en bristande säkerhet i leveranskedjan av livsmedel kan bli förödande för ett globalt företag. De innebär ofta både ekonomiska förluster och juridiska omkostnader – samt produktåterkallelser som både är kostsamma och skadar företagets rykte. I takt med att den globaliserade livsmedelshandeln växer ökar även leden i försörjningskedjan – vilket gör den mer komplex. Allt fler företag och återförsäljare inser därför att det är viktigare än någonsin att ha tillgång till en stabil och transparent spårbarhetslösning.

Det är inte bara livsmedelsindustrin som påverkas av kvalitets- och etiska utmaningar inom leveranskedjan. Efter uppdagade fall av usla arbetsförhållanden, dödsfall på fabriker, kemikalieanvändning och förödande miljökonsekvenser till följd av textilproduktion har även modeindustrin i högre grad insett vikten av hållbara inköp och spårbarhet.

För att möta dessa behov har BT inlett ett samarbete med en av de ledande leverantörerna av spårbarhetslösningar, Traceall Global, vilket kommer ge BT möjlighet att leverera en pålitlig och innovativ lösning för att hantera försörjningskedjan. Avtalet kretsar kring lösningen Supplier Exchange, som är ett säkert, centralt förvaltat, webbaserat system som ger översyn över en hel försörjningskedja. Programmet kontrollerar och hanterar, inom stränga etiska ramar, produkter och processer förknippade med användarnas varumärke och verksamhet.

– Kunderna vill ha information om de produkter de köper och därför måste företag kunna visa upp en etisk och hållbar leveranskedja. BT och Traceall erbjuder företag genom denna lösning möjlighet att ge kunder information på detaljnivå, säger Alan Steele, CEO på Traceall.

Tracealls branschledande “source-to-end”-spårbarhetslösning stödjer globala hållbarhetspolicys samtidigt som den levererar förbättrad effektivitet, varumärkesskydd, minskade risker och högre lönsamhet.

BT Trace finns i fem versioner, anpassade efter olika branschers behov: BT Global Trace, BT Asset Trace, BT Inventory Trace, BT Trace for Retail och BT Trace for Health. Varje lösning används på ett unikt sätt men har som gemensamt mål att skapa en transparent och kostnadseffektiv försörjningskedja.

– Vi vill ge våra kunder ett verktyg som gör dem säkra på att deras produkter har producerats och köpts in på ett etiskt sätt – samt att de tryggt levereras i tid. Genom vårt samarbete med Traceall ger vi kunder möjlighet att förbättra effektiviteten och skydda varumärket, samtidigt som man minskar sina risker och ökar lönsamheten. Det ger resultat som gör alla glada, säger Keith Sherry, affärsutvecklingschef för BT:s leveranskedja.

• traceall
  • försörjningskedjan
  • spårbarhet

Om BT BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och IT-tjänster i över 170 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk av IT-tjänster, samt lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot. BT levererar dessutom produkter och tjänster inom bredband och internet, samt kombinerade fasta och mobila produkter och tjänster. BT består av fem huvudsakliga affärsområden: BT Global Services, BT Business, BT Consumer, BT Wholesale och Openreach.