BT UTÖKAR AVTAL MED GLENCORE FÖR HARMONISERING AV FÖRETAGETS GLOBALA KOMMUNIKATIONSINFRASTRUKTUR

Integrerad kommunikationslösning från BT stärker kontakten mellan Glencores säljkontor och utvinningsplatser

BT meddelar att företaget har tecknat ett avtal med Glencore, ett av världens största globala företag för utvinning av naturresurser, där BT ska bygga och hantera Glencores nya globala nätverk i Europa, Nord- och Sydmerika, Afrika, Mellanöstern och Asien-Stilla havsregionen.

Den konsoliderade infrastrukturen kommer att ge anställda i över femtio länder möjlighet att samarbeta effektivare genom förbättrad tillgång till kritiska affärsapplikationer för marknadsföring och utvinning av naturresurser. BT kommer även att erbjuda en rad samverkanstjänster, såsom telefon- och ljudkonferenser samt kundcentertjänster.

– Vi opererar globalt och bedriver kritisk verksamhet på mycket avlägsna platser. Vi behöver därför pålitlig kommunikation som kopplar samman våra anställda i realtid – från våra säljkontor till våra utvinningsplatser.

Nyligen genomfördes en sammanslagning av Glencore och Xsrata, vilket gav oss en rad stora utmaningar, bland annat för standardisering och hantering av vår nätverksinfrastruktur och för att kunna erbjuda våra anställda pålitliga kommunikationstjänster. Vi valde BT för deras globala närvaro och kvaliteten på deras tjänster, vilka ger oss möjlighet att vara kreativa och innovativa när vi levererar teknik för att möta dessa utmaningar. Det faktum att BT har varit en pålitlig partner under många år stärkte givetvis oss i vår tro att vi kommer att uppnå konkreta och bra resultat tack vare detta ambitiösa projekt, säger Cyril Reol, Global Chief Information Officer på Glencore.

– Glencore har dragit nytta av vår expertis inom energi- och naturresurssektorn sedan 2004 och vi har bistått företaget med globala nätverkstjänster, internetuppkoppling och en rad olika kommunikationstjänster. Vi är mycket stolta över att ha fått fortsatt förtroende att stödja Glencores tillväxt genom att konsolidera företagets olika nätverk och integrera dess kommunikationstjänster så att de globala medarbetarna kan samarbeta effektivare. Den konsoliderade infrastrukturen kommer att ge Glencores IT-team möjlighet att hantera företagets tekniska tillgångar på ett sätt som möter dess konkurrensmål, säger Corrado Sciolla, president Europe, BT Global Services.

Alexander Havelda
BT@biteglobal.com