BUBS De Luxe – Svensk Fairtrade-märkt premiumlakrits!

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2016 11:58 CEST

Nu lanserar BUBS Godis AB konceptet BUBS De Luxe. En svenskproducerad, Fairtrade-märkt och gjuten premiumlakrits av hög kvalitet. Produkterna finns i två smaker, Salty Liquorice och Sweet Liquorice, och kommer att säljas i 80 g förpackningar. BUBS De Luxe innehåller 6 % lakrits och är både gelatin- och glutenfri. All tillverkning sker i Jönköping, där den egna toppmoderna konfektyrfabriken är belägen.

Premiumlakrits för alla

Fr o m vecka 20 finns BUBS De Luxe på hyllorna och i specifikt framtagna exponeringsställ hos merparten av de svenska dagligvarukedjorna.

- Vi har valt att lägga fokus på dagligvaruhandeln för att vi dels ser att segmentet premium har ett väldigt smalt utbud i butikerna och dels för att vi vill kunna erbjuda högkvalitativ svensk lakrits till så många som möjligt, berättar Henrik Elfwing, VD för BUBS Godis AB.

Process med fokus på kvalitet

För BUBS Godis har proccessen hit varit av längre karaktär och inneburit många tester på vägen tillsammans med att hitta rätt i framställningen gentemot både handel och konsument.

- Vi är ett familjeägt företag med väldigt kort beslutsprocess, säger Henrik Elfwing. I fallet BUBS De Luxe såg vi redan från början jättefina möjligheter men vår proccess att hitta rätt mix och konsistens, rätt smak, rätt plattform och så vidare har varit ganska lång, mycket längre i jämförelse med när vi tar fram nya mer traditionella godisar. Nu är vi tämligen säkra på att vår produkt står sig mycket väl i konkurrensen, det har också våra mindre fokusgrupper stärkt oss i.

Hållbar utveckling

Smaken är givetvis den faktor som gör den stora skillnaden, men BUBS De Luxe har även andra värden med sig i lakritsbitarna. Förutom att de är gelatin- och glutenfria är de också Fairtrade-märkta.

- Det är viktigt för oss att våra produkter både smakar gott och står för goda värden, säger Ulrik Lindström, delägare och produktutvecklare hos BUBS Godis. Precis som för vårt övriga konsumentförpackade godis är vår premiumlakrits Fairtrade-märkt. Vi har ett ständigt pågående hållbarhetsarbete genom allt vi företar oss, från råvaruval, produktframställning och fabriksmiljö till våra anställda och samhället i stort. Ja, från A till Ö skulle man väl kunna säga, avslutar Ulrik Lindström.

BUBS De Luxe marknadsförs initialt på den svenska dagligvarumarknaden fr o m vecka 20 och premiärvisas under Lakritsfestivalen i Stockholm mellan den 23-24/4.

Mer information:

VD Managing Director, BUBS Godis