Utmärkt inte helt perfekt godis

Utmärkt inte helt perfekt godis

Frukt med udda utseende – Ugly fruit – har blivit ett begrepp och medvetenheten om hur mycket som kasseras och slängs i onödan växer. Men vad många kanske inte vet är att samma företeelse finns i godisvärlden. Nu inleder BUBS Godis ett samarbete med Matsmart där man kommer att sälja godis som har fått fel form till en bråkdel av priset.

100 ton godis per vecka
Varje vecka passerar cirka 100 ton godis genom BUBS anläggning i Jönköping. De allra flesta av godisbitarna blir perfekta, men ibland händer det att vissa kommer ut något defekta i formen. Det kan vara en sheriffstjärna som saknar en udd eller en skumgodis som blivit aningen för tjock, eller för tunn. Det kan ibland vara svårt att se vad felet är, och kvaliteten i övrigt är det inget fel på, inte heller smaken! Det kan faktiskt också röra sig om helt nya produkter som körts fram för att testas och därmed inte finns i godishyllorna ännu.

– Även dessa godisbitar är stöpta ur samma rigorösa sammanhang som allt övrigt av vårt godis, säger Henrik Elfwing, VD för BUBS Godis. Med samma kvalitetsprogram och samma receptur. Så trots att det kanske är en något tilltufsad hallonlakritsskalle man stoppar i munnen är smaken och kvaliteten exakt densamma. När vi fick kontakt med Matsmart var det givet att vi skulle medverka på något vis, för miljön, matsvinnet och en fortsatt hållbar utveckling.

Matsmart drivs med den enkla idén att köpa in varor som annars skulle kastas – på grund av kort datum, förpackningsbyte eller liknande – och sälja dem till konsumenter över hela Sverige via webben till rejält sänkta priser. Maten levereras hem eller till närmaste postutlämningsställe via Posten.

Mer information:
Henrik Elfwing, VD Managing Director, BUBS Godis