Old Masters på Bukowskis Internationella intresserar hela världen

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2003 12:00 CET

Efter andra världskriget var det åter igen högsta mode att pryda sina hem med Old Masters
Svenska konsthandlare och privatpersoner for ut i Europa och köpte upp fin konst för brinnande livet. Det är en av anledningarna till att vi idag kan se så mycket fint äldre måleri på våra kvalitetsauktioner. Inte undra på att intresset på Old Mastersavdelningen är stort från Europa, USA och övriga världen. Möjligheten att nå ut till hela världen har också ökat markant idag. Auktionskatalogen på Internet har idag en bildkvalitet där varje penseldrag kan granskas. Detta gynnar naturligtvis internationella köpare vilket märks på kommersen.

Bukowskis femte och sjätte miljonnotering
Det är ovanligt att se riktiga grovarbetare på en bild från 1600-talet. Desto större var alltså intresset för de fyra vinarbetarna med grova av vin färgade händer. "Vinskörd" den stora tavlan var inte tillskriven någon speciell konstnär utan stod endast upptagen som "Spansk/ Neapolitansk konstnär". Utropspriset på 300.000:- dög inte alls när buden haglade via telefoner. En hitrest kund som ropade från auktionssalen fick efter en oändlig budgivning målningen för 1.4 milj.

Fruktstilleben är alltid ett uppskattat och lättsamt motiv bland det äldre måleriet. Ändå kom det som en total överraskning att det vackra stillebenet av Abraham Breugel med silverkanna, kopparkärl, blommor och frukter skulle skena iväg och få slutpris på hela 2 milj.

Kvaliteten förklarar haussen
När det gäller det äldre måleriet överlag kan sägas att hela avdelningen har genomsyrats av en enorm kraft med massor av bud på nästan varje objekt. Många målningar har fått priser långt över förväntningarna och en av anledningarna kan vara att hela avdelningen höll en mycket hög kvalitetsnivå. Flera tillresta utlänningar har uttryckt sin förvåning över möjligheten att hitta verk av denna internationella klass i Stockholm.

Det är svårt att peka på några enstaka objekt för att förklara denna hausse men här kommer en liten lista på konstverk som fått höga priser.

Bernardo Luini "Sta Katarina av Alexandria" 400.000:- ( 200.000:- )
Lambert Sustris "Jesusbarnets trolovning me Sta Katarina" 350.000:- ( 200.000:- )
Il Guercino "Botfärdiga Magdalena och Johannes döparen" 600.000:- ( 150.000:- )
Lambert Jacobsz "Profeten Natan och kung David" 470.000:- ( 400.000:- )
Giovanni Paolo Pannini "Romerskt ruinlandskap med figurer" 500.000:- ( 200.000:- )

Silver
Silver kan delas upp i två grupper. Det svenska silvret som köps av svenskar och det utländska silvret som gärna hittar tillbaka till ursprungslandet. Vid dagens auktion fanns flera ryska föremål och ryssar från hela världen har hört av sig med frågor under hela visningstiden.

Kaffekannor i rokoko tillhör alltid silveravdelningens toppnummer. Nu fanns två snarlika till försäljning ­ en av Isak Sauter och en av Isak Sauer. Båda fick samma pris 225.000:- och båda köptes av svenskar som ropade från salen.

Annars är det kandelabrar och ljusstakar som är mest lättsålt. Ett par kandelabrar i rokoko av Isak Sauer 1760 ropades för 400.000:- och priset steg till 670.000:-. Av de övriga ljusstakarna uppskattades ett par rokokostakar av Carl Fahlberg Uppsala 1765 mest och klubbades för 180.000:- ( 150.000:- ).

Fabergé är ett namn som klingar skönt i allas öron och speciellt i alla ryssars. Dagens auktion salubjöd en mycket stor emaljerad kåsa med hovleverantörsstämpel från firma Fabergé, Moskva 1897-1908. Flera kunder hade rest till Stockholm för att ropa in kåsan. Den herren i salen som gick segrande ur striden fick betala 285.000:- ( 150.000:- ). Ett litet askfat i Art Nouveau från samma firma i form av ett kvinnohuvud med långa lockar klubbades för 100.000:- ( 50.000:- ).

Dyrbart smycke
Bukowskis hade fått nöjet att försälja det sensationellt fina Hildebrandska diamantcollieret. Halsbandet som bestod av 197 diamanter var tillverkat år 1778 av Johan Otto Willkommen. Både originaletui och originalräkning medföljde. Smycket är ett av de dyraste och vackraste smycken som Bukowskis har haft glädjen att sälja och slutpriset blev hela 660.000:- ( 350.000:- )

FAKTARUTA EFTER DAG 2 ( ej smycken )
Totalt antal: 642 st