BURGER KING® öppnar i Mariehem, Umeå

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2016 08:00 CET

BURGER KING® fortsätter expandera på den svenska marknaden och utökar nu antalet restauranger i norra Sverige med en restaurang i Umeå. Den 18 november tänder BURGER KING® grillarna i Mariehem, Umeå och ger därmed Umeås invånare och förbipasserande vägtrafikanter möjlighet att njuta av grillade hamburgare av 100 % nötkött. Restaurangen har ca 70 sittplatser inne och 25 sittplatser ute samt ett stort lekrum.

Den 18 november slår portarna upp i Mariehem, Umeå för den senaste i raden av öppningar av Burger King®restauranger. Förutom grillade hamburgare så för Burger King® också med sig ca 30 nya arbetstillfällen till orten. Placeringen av restaurangen blir på Mariehemsvägen 8, bredvid ICA Kvantum som öppnar två dagar innan.

”Restaurangen i Umeå blir King Food’s trettonde och nordligaste Burger King® restaurang i Sverige och den andra enheten som vi öppnar under 2016. Vi har ambitiösa planer för vår svenska verksamhet och vi räknar med att öppna ytterligare restauranger i Sverige innan årsskiftet”, säger Rune Sandvik, VD King Food. Den nya restaurangen kommer att vara öppen alla dagar kl 09-24 och vår restaurangchef Ulrika Foghelin med team ser fram emot att välkomna er med öppna armar” fortsätter Rune.

Lokalen har byggts efter Burger King® inredningskoncept 20/20 Light, med digitala menydisplayer och ett färgschema i ljusa skandinaviska toner som skapar en känsla av modernism. Konceptet är en del i Burger King®satsningen på att förnya restaurangmiljöerna och att utveckla en tydligare restaurangprofilering. Restaurangen är utrustad med drive-thru och lekrum.

”Burger King® fortsätter att växa och är inne i en expansiv fas. Vi fortsätter ända fram till årsskiftet med att slå upp portarna på nya platser”, säger Ole Erik Samseth, Skandinavisk Marknads- och kommunikationsdirektör Burger King, King Food. ”Vi har länge haft fokus på att öka vår närvaro i norra Sverige. Vi är därför väldigt glada över att ha hittat ett läge i Umeå” fortsätter Ole Erik.

Rune Sandvik, VD, King Food.
Tel: + 47 982 541 11, e-post: rune.sandvik@burgerking.no

Om BURGER KING® Burger King® är en av världens största restaurangkedjor, med mer än 14 000 restauranger i 100 länder, varav 119 restauranger finns i Sverige. 99% av Burger King® restaurangerna världen över ägs och drivs av oberoende franchisetagare varav många är familjeägda som har funnits i flera decennier. Följ oss på Facebook och www.burgerking.se