Kungen av grillade burgare firar 40 år i Sverige!

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2016 08:50 CEST

BURGER KING® firar sin 40-årsdag! Det är nu 40 år sedan den första Burger King restaurangen öppnades i Sverige vid Gustav Adolfs torg i Malmö. Det var den andra restaurangen att öppnas i Europa. Idag har Sverige 116 restauranger utspridda från söder och upp till Örnsköldsvik.

Dags att fira att Kungen av grillade burgare fyller 40 år! Sveriges första Burger King® restaurang öppnades i slutet av april 1976 vid Gustav Adolfs torg i Malmö. Sverige var det andra landet i Europa som fick en Burger King®. Den första i Europa öppnades 1975 i Madrid, Spanien. Lördagen den 23 april kl 10:00-20:00 är det dags för kalas på restaurangen vid Gustav Adolfs torg i Malmö. Då erbjuds jubileumspris på Whopper Meal, endast 40kr för att fira 40-åringen.

Burger King® fortsätter att växa och är inne i en expansiv fas med många planerade öppningar i Sverige. Under 2015 öppnades 14 nya restauranger i Sverige och hittills i år har det grillarna tänts på tre nya restauranger som serverar nygrillade hamburgare av 100% nötkött.

Om BURGER KING®
BURGER KING® är en av världens största restaurangkedjor i världen och har funnits sedan 1954, med mer än 15 000 restauranger i 100 länder, varav 116 restauranger finns i Sverige. Nästan 100% av BURGER KING® restaurangerna världen över ägs och drivs av oberoende franchisetagare varav många är familjeägda som har funnits i flera decennier. Varumärket BURGER KING® ägs av Restaurant Brands International. För mer information om RBI, vänligen besök www.rbi.com. Följ BURGER KING SVERIGE® på Facebook och se mer information på www.burgerking.se

Om Umoe Restaurants
Umoe Restaurants är Skandinaviens ledande restaurangkoncern med över 330 restauranger och kaféer. Koncernen har en förväntad årsomsättning på cirka 4,1 miljarder, totalt 9000 anställda och 40 miljoner gästupplevelser, uppdelade i välkända varumärken så som Starbucks (Geografisk licenstagare), Peppes Pizza, TGI Friday’s (Master franchise), Burger King (Master franchise) och Blender, en leverantör av mat och dryckeskoncept i gallerior och flygplatser. Umoe Restaurants ägs av Umoe Group, ett företag som ägs av Jens Ulltveit-Moe och hans familj.För mer information se Umoerestaurants.com