Ökad försäljning för byggmaterialhandeln i april 2018

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2018 15:19 CEST

Månatlig försäljning (mdkr) och tillväxt (%) mätt på jämförbara enheter och i löpande priser april 2017 till april 2018

I april blev tillväxten i byggmaterialhandeln återigen positiv efter mars månads negativa utveckling. Branschens försäljning ökade med 7,9 procent mätt på jämförbara butiksenheter och i löpande priser. April i år innehöll två försäljningsdagar fler än april i fjol, vilket betyder att en kalendereffekt har påverkat utfallet positivt. Den ackumulerade tillväxten för perioden januari till april landade på 2,4 procent.

Kommentar från Byggmaterialhandlarna

– Efter tappet i mars vände det i april och byggmaterialhandeln växte igen. Det beror till stor del på svaga jämförelsetal från april förra året och på att arbetsdagarna var fler i april i år på grund av den tidiga påsken. Analyseras mars och april tillsammans undkommer man påskeffekten och då uppvisar branschen tecken på mättnad med en försäljning som minskade med 0,9 procent, säger Monica Björk, VD på Byggmaterialhandlarna.

– Osäkerheten på bostadsmarknaden och införandet av det nya amorteringskravet påverkar också byggmaterialhandeln då det leder till en lägre omsättning på bostadsmarknaden. När konsumenter flyttar tenderar de att vilja bygga om och göra i ordning bostaden, vilket under många år har gynnat byggmaterialhandeln i och med att bostadspriserna ökat och omsättningen varit hög. En trögare marknad får därför en negativ effekt på försäljningen av byggmaterial, avslutar Monica Björk.

Byggmaterialhandlarna är en branschorganisation för landets återförsäljare av byggmaterial. Vi samlar över 900 medlemsföretag. Vår verksamhetsidé är att hjälpa till med att positionera bygghandeln gentemot leverantörer, kunder och samhälle och därigenom öka attraktiviteten för branschen.
Vi arbetar med frågor som statistik, juridik, säkerhetsfrågor, hållbarhetsfrågor, driver branschprojekt och skapar gemensamma mötesplatser.