Starkt resultat för byggmaterialhandeln i januari

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2018 08:00 CET

Månatlig försäljning (mdkr) och tillväxt (%) mätt på jämförbara enheter och i löpande priser

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 11,5 procent i januari.

Efter december månads låga tillväxt startade byggmaterialhandeln året starkt. Försäljningen ökade med 11,5 procent mätt på jämförbara enheter och i löpande priser. Januari i år innehöll en vardag mer än januari i fjol, vilket påverkade byggmaterialhandelns försäljning positivt.

– En tvåsiffrig försäljningstillväxt om 11,5 procent är en glädjande start på året, speciellt med tanke på den starka utveckling vi såg i januari förra året då branschen växte med nästan 14 procent, säger Monica Björk, VD för Byggmaterialhandlarna.

– Under början av året har bostadsmarknaden återfått en del fart, vilket gynnar byggmaterialhandeln. Vi skall dock komma ihåg att från och med den första mars börjar de nya amorteringskraven att gälla, vilket skapar en rush för många att snabbt avsluta sina bostadsaffärer som för en tid förskjutits på grund av en skakig bostadsmarknad, avslutar Monica Björk.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Monica Björk, vd på Byggmaterialhandlarna
E-post: monica.bjork@byggmaterialhandlarna.se

För statistikfrågor kontakta:

Andreas Svensson, Senior konsult på HUI Research
E-post: andreas.svensson@hui.se

Fakta om Bygg- och järnindex:

HUI Research mäter månadsvis försäljningen i byggmaterialhandeln på uppdrag av branschorganisationenByggmaterialhandlarna. Bygg- och järnindex presenteras normalt 24-27 dagar efter aktuell försäljningsmånad. Bygg- och järnindexbaseras på försäljningsuppgifter från Bauhaus, Beijer Byggmaterial, Bygma, Derome, Karl Hedin, K-Rauta, Optimera, Woody Bygghandel och XL-BYGG. Företagen omsätter tillsammans cirka 43,6 miljarder kronor årligen (inklusive moms).

Byggmaterialhandlarna (f.d. Bygg & Järnhandlarna) är en branschorganisation för landets återförsäljare av byggmaterial. Vi samlar över 900 medlemsföretag. Vår verksamhetsidé är att hjälpa till med att positionera bygghandeln gentemot leverantörer, kunder och samhälle och därigenom öka attraktiviteten för branschen.
Våra grundstenar är samordning, opinionsbildning och  kommunikation
Vi arbetar med frågor som statistik, juridik, hållbarhetsfrågor, säkerhetsfrågor, branschprojekt och skapar gemensamma mötesplatser.