Svag tillväxt för byggmaterialhandeln i juni

Pressmeddelande   •   Jul 24, 2018 07:59 CEST

Månatlig försäljning (mdkr) och tillväxt (%) mätt på jämförbara enheter och i löpande priser

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 0,7 procent i juni.

Tillväxten mattades av för byggmaterialhandeln och juni månad landade på 0,7 procent mätt på jämförbara butiksenheter och i löpande priser. Den ackumulerade tillväxten för perioden januari till juni landade på 2,9 procent.

Kommentar från Byggmaterialhandlarna

– Juni uppvisade en lägre tillväxttakt än i maj, vilket inte är särskilt förvånande med tanke på den tidiga sommarvärmen. Under maj var det flera grader varmare än normalt i hela landet, vilket tidigarelade många projekt, säger Monica Björk, VD på Byggmaterialhandlarna.

– Även om junis försäljningssiffror påverkades negativt av att juni i år hade färre arbetsdagar än juni 2017 är det glädjande att branschen uppvisar en positiv tillväxt. Juni är en av årets viktigaste månader och räknat i kronor var juni månad den näst bästa månaden under det senaste året, avslutar Monica Björk.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Monica Björk, VD på Byggmaterialhandlarna
E-post: monica@byggmaterialhandlarna.se

För statistikfrågor kontakta:

Andreas Svensson, Senior konsult på HUI Research
E-post: andreas.svensson@hui.se

Nästa publiceringstillfälle:
Försäljningsuppgifter avseende juli 2018 beräknas bli publicerade den 22 augusti klockan 08:00.

Fakta om Bygg- och järnindex:

HUI Research mäter månadsvis försäljningen i byggmaterialhandeln på uppdrag av branschorganisationenByggmaterialhandlarna. Bygg- och järnindex presenteras normalt 22-27 dagar efter aktuell försäljningsmånad. Bygg- och järnindexbaseras på försäljningsuppgifter från Bauhaus, Beijer Byggmaterial, Bygma, Derome, Fredells, Karl Hedin, K-Rauta, Optimera, Woody Bygghandel och XL-BYGG. Företagen omsätter tillsammans cirka 43,6 miljarder kronor årligen (inklusive moms).

Byggmaterialhandlarna är en branschorganisation för landets återförsäljare av byggmaterial. Vi samlar över 900 medlemsföretag. Vår verksamhetsidé är att hjälpa till med att positionera bygghandeln gentemot leverantörer, kunder och samhälle och därigenom öka attraktiviteten för branschen.
Vi arbetar med frågor som statistik, juridik, hållbarhetsfrågor, driver branschprojekt och skapar gemensamma mötesplatser.