Solenergi gör Bygg-Oles el ännu grönare

Bygg-Ole har sedan länge använt sig av grön el genom Boo Energi, men nu producerar företaget även egen el genom 529 solcellsmoduler monterade på anläggningarna i Nacka och Värmdö.

Bygg-Ole satsar på en ljus framtid genom investeringar i solenergi.

- Vi älskar sol och månar om vår miljö. Med den här investeringen fångar vi nu varje soltimme och omvandlar till egenproducerad el. Vi kommer kunna producera el motsvarande hela åtta villors förbrukning. Det känns såklart väldigt bra, säger Peter Westerblom, fastighetsansvarig.

Solmoduler är en långsiktig investering för företaget.

- Vi vill ligga i framkant med miljötänket. Dessutom sänker vi även våra kostnader. Det blir spännande att se hur mycket vi producerar och spar på den dagliga driften under sommaren.

Peter Westerblom är tydligt engagerad i projektet.

- Det här är jättekul och spännande. Det är väldigt intressant att arbeta med energibesparing. Dels för miljöns skull såklart, men även för att det är kul att göra ekonomiska besparingar.

Ecokraft i Saltsjö-Boo har monterat och installerat solmodulerna.

- Med solpaneler blir Bygg-Oles anläggningar mindre beroende av marknadens prisutveckling av el. Jag brukar säga att man blir sin egen eldirektör. Det ger en frihetskänsla att producera egen el och det är en långsiktig investering som tjänar in många kWh. Garantin på solmodulerna är hela 30 år, säger Olle Lilja och tillägger att det är kul att Bygg-Ole utnyttjar sina stora tak och att det är särskilt uppskattat för Ecokraft att få leverera lokalt.

Solmodulerna är en del av en rad investeringar och miljösatsningar som Bygg-Ole gör både ovan tak och under jord. Bygg-Ole kommer nu ta tillvara solenergi från taken samt värme och kyla från berget.

- I Nacka arbetar vi nu även med ett projekt för att gå över till bergvärme och bergkyla. Vi kommer ta till vara det kalla vattnet från berget under oss för att kyla ner hela anläggningen under sommarhalvåret. Tidigare har all luft kylts ner via el, säger Peter Westerblom.

• bygga
  • bygghandel
  • nacka
  • värmdö
  • solcellsmoduler
  • sollceller
  • solenergi
  • ecokraft

Familjeföretaget Bygg-Ole startade som Nacka Trä & Byggvaror AB, när Sven Gustafsson drog igång ett litet snickeri i Ektorp utanför Stockholm 1945.

Idag har verksamheten vuxit med byggvaruhus för både privat- och proffskunder i Nacka och Värmdö samt de renodlade proffsanläggningarna i Saltsjö-Boo och Märsta. Efter 70 år i branschen räknas vi till ett av de ledande företagen inom svensk byggmaterialhandel. Inriktningen är fortfarande densamma, kvalitet och service baserad på kompetens och engagemang i kundernas behov.

Sedan 2009 är Bygg-Ole delägare i Skandinaviens största profilerade bygghandelskedja XL-BYGG och samarbetar i huvudsak kring inköp och marknadsföring.