Årets Byggchef 2017 är korad

Han har en exceptionell förmåga att skapa goda relationer med kunder och har också på kort tid kraftigt ökat företagets lönsamhet. Årets byggchef har även gedigen erfarenhet inom infrastrukturutbyggnad vilket stärker hans chefsroll.

Årets vinnare Daniel Pettersson är verksam i Karlstad. Han har tidigare arbetat på Peab där han under tio år var arbetschef. Han startade sedan företaget Segermo Entreprenad, som gick från 0 till 900 miljoner kronor i omsättning på fem år. Han har även medverkat i flera stora infrastrukturprojekt i Mellan- och Västsverige.

Årets Byggchef arrangeras av Byggcheferna i samarbete med tidningen Byggvärlden. I år delas priset ut för åttonde året. Syftet med Årets Byggchef är att höja statusen på byggchefsrollen och att locka fler att satsa på ett jobb som byggchef.

Lönsamhet, ledarskap, kundnöjdhet, förnyelse och etiskt agerande – internt och externt – är de kriterier som juryn bedömer. Vinnaren ska vara en chef som är skicklig på att driva en byggprocess, både för kunder, för det egna företaget och för medarbetarna.

– Daniel uppvisar just de kriterier som vi vill uppmuntra med priset Årets Byggchef. Han har en utmärkt förmåga att skapa goda relationer med både medarbetare och kunder, tillsammans med hans skarpa sinne för affärer.. Hans trygga och sympatiska ledarskapsstil är ett föredöme för framtida byggchefer, säger Lars Bergqvist, ordförande Byggcheferna.

I en intervju i för Byggvärlden berättar Daniel Pettersson om sin syn på hur en bra ledare ska vara.
– Det gäller att vara engagerad och ha förmåga att lyfta folk runt sig och få dem att prestera bättre än de själva tror de kan. Vara tydlig och fatta beslut men samtidigt vara öppen för nya idéer och lyssna in åsikter från medarbetare. Ha självinsikt, vad kan jag och vad kan jag inte, och fylla på laget med personer som kompletterar varandra. säger Daniel Pettersson.

Juryns motivering är som lyder:

Daniel Pettersson har genom sitt skarpa sinne för affärer på mycket kort tid kraftigt ökat företagets omsättning och antalet anställda och samtidigt lyckats öka lönsamheten.

Daniels förmåga att bygga starka lag inkluderar även kunderna som gärna återkommer med nya uppdrag. Han är jordnära och sympatisk, egenskaper som kommer väl till pass i vägledningen av den egna personalen samt i relationen med kunder och leverantörer.

Daniel vill framåt mot nya mål och utmaningar och trots det höga tempot får han sina medarbetare med sig på tåget. Mycket tack vare den trygghet han personifierar och kombinerar med optimism.

Priset delas ut idag kl. 10 på plats i Karlstad.

För mer information:
Lars Bergqvist, ordförande Byggcheferna, telefon 070-534 95 38

Juryn som utser Årets Byggchef:

Lars Bergqvist, ordförande Byggcheferna.
Kajsa Hessel, VD Projektgaranti och ledamot i Byggcheferna.
Åsa Söderström Jerring, har haft ledande befattningar i NCC, Sweco mm. Nu styrelseproffs i bl a JM, ELU Konsult, Vattenfall.
Mårten Lindström, egen verksamhet med erfarenhet från flera stora konsult- och byggföretag.
Liselott Fröstad, advokat/delägare på AG Advokat.
Mikael Sagström, VD och ansvarig utgivare Svenska media.(Byggvärlden)

Byggcheferna är en av 17 branschföreningar inom Ledarna - Sveriges chefsorganisation med drygt 14 000 medlemmar i olika delar av branschen, spridda över hela landet. Våra tre fokusområden är trygghet, ledarskap och branschutveckling. Vi arbetar för en förändrad och förbättrad byggbransch. Vi jobbar för att skapa en bransch med goda förutsättningar för ett stimulerande och modernt ledarskap, där alla är lika värda och arbetsmiljön den bästa, både för chefer och för medarbetare.

En förening inom Ledarna – Sveriges chefsorganisation. Med 18 000 medlemmar från hela samhällsbyggnadssektorn gör vi varandra och branschen bättre. Vi jobbar för att skapa säkra, inkluderande och utvecklande arbetsmiljöer, med jämställdhet, mångfald och ledarskap som centrala frågor.