Byggfabriken öppnar ny butik i Göteborg

Byggfabriken öppnar ny butik i Göteborg

Byggnadsvårdsbutiken Byggfabriken öppnar butik i Linnéstaden i Göteborg. Byggfabriken har sedan tidigare fyra butiker; två i Stockholm, en i Malmö och en butik i Kivik. Byggfabriken bedriver även webbhandel med kunder från hela Sverige och övriga Norden.

Lördagen den 30 maj 2015 invigs Byggfabrikens göteborgssatsning. Butiken som ligger på Olivedalsgatan 19, ett stenkast från Linnéplatsen, är inredd i typisk Byggfabriken­stil med platsbyggda visningskök och en gedigen järnhandlarhurts med otaliga lådor för alla de originalbeslag och byggnadsdetaljer som kännetecknar Byggfabrikens sortiment.

-Att ha en butik i Göteborg har länge varit ett mål för oss, och nu blir det äntligen verklighet, säger Dan Jensen och fortsätter: ­
-Göteborg har ett fantastiskt byggnadsarv som skiljer sig en del från t.ex Stockholm och Malmö. I Göteborg och västsverige är trähusen mer framträdande, och västkustskärgården en tongivande faktor. Dessutom var Göteborg den största hamnen i Sverige för byggnadsmaterial och byggnadsdetaljer som förr importerades från främst England men även övriga Europa.

-Byggfabrikens etablering i Göteborg har redan inför öppningen rönt stor uppskattning, både i sociala medier och genom nyfikenhet och uppskattning på plats medan vi har renoverat och inrett butiken. Det är naturligtvis roligt och vi hoppas att vi kan möta förväntningarna hos våra Göteborgskunder,säger Joakim Karlstedt som grundade Byggfabriken tillsammans med Dan Jensen 1997. Dan och Joakim såg då en stor brist på originaldetaljer och originalmaterial för att bevara eller restaurera ett hus eller en lägenhet, främst i stadsmiljö. Byggfabrikens uppgift blev främst att låta tillverka de byggnadsdetaljer som inte längre går att få tag på, i exakt originalstil och originalkvalitet, samt att samla ett utvalt sortiment från leverantörer med originaltillverkning. Även måtttillverkad köks­ och inredningstillverkning i originalstil ingår i verksamheten såväl som badrumsinredning och traditionellt kakel och klinker.

Byggfabriken öppnade sin första butik i Malmö år 2000 och 2004 öppnades den första stockholmsbutiken på Södermalm. 2014 var det dags för ytterligare en stockholmsbutik, denna gång i Vasastan. Sedan dess har Byggfabriken även hunnit med att öppna en filial i Kivik på skånska Österlen, och nu har alltså turen kommit till Göteborg.

Göteborgsbutiken invigs den 30 maj i samband med Olivedalsgatans Gatufest, ett evenemang som engagerar hela gatan med butiker, restauranger och boende i området. Invigningen och gatufesten pågår kl 11­-16.