De är årets Leanbyggare

Årets Leanbyggare 2016 är Värmdö kommuns bygg- och miljöavdelning. De får priset för sitt strukturerade arbete med att effektivisera handläggningen av bygglov och därmed bidra till ett effektivt byggande.

– Det är helt fantastiskt! Det ligger så mycket arbete bakom det här priset, säger Carina Molin, avdelningchef på samhällsbyggnadsavdelningen i Värmdö kommun och den som satte igång leanarbetet på bygg- och miljöavdelningen i kommunen för sju år sedan, när hon mottog priset på Årets Bygge-galan på Cirkus i Stockholm på onsdagskvällen.

Sedan Värmdö kommuns bygg- och miljöavdelning började arbeta enligt lean har handläggningen av bygglovsärenden i snitt minskat från 6–12 månader 2008 till 4,5–5 veckor 2014.

Det är för detta långsiktiga och kundfokuserade arbete som bygg- och miljöavdelningen nu får utmärkelsen Årets Leanbyggare 2016 i konkurrens med två andra starka kandidater: Moelven Byggmodul och Peab Sverige.

– Det är som melodifestivalen. Det är inte så lätt att välja den bästa sången av tre bra sånger. Priset väljs utifrån att man är en bra representant för någon i byggsektorn som kan inspirera andra, säger Hans Reich, i en av tre ledamöter i juryn.

Juryn utgått mycket från leanprinciper och leanfilosofier mer än själva resultatet när de har gjort sitt val.

– Lean handlar inte om vem som staplar tegelstenar fortast. Lean handlar om att jobba långsiktigt till gagn för kunderna, till gagn för medarbetarna, till gagn för ägarna och till gagn för samhället och att man gör det tillsammans, säger Hans Reich.

Och det är huvudskälet till att Värmdö kommuns bygg- och miljöavdelning förtjänar att bli Årets Leanbyggare 2016.

– Vinnaren har inslag av alla dessa delar. De har inslag av kundfokus, av att korta ledtider, de har förankring bakåt i organisationen och är stolta över vad de, säger Hans Reich.

Han tycker att samhällsbyggnadssektorn har mycket av lära av arbetet i Värmdö kommuns bygg- och miljöavdelning.

– Omkring hälften av det som byggs i Sverige i dag har sin start i en kommun och i samhället. Kommunerna är extremt viktiga beställare, men också ofta en broms i byggandet. Andra kommuner kan lära mycket av Värmdö kommuns bygg- och miljöavdelnings arbete med att bli mer kundorienterade, säger Hans Reich.

Kraftigt kortade handläggningstider med lean

Prismotivering:

”Vinnaren utgör en mycket viktig del i den integrerade värdekedjan för effektivt byggande. Där kan många hämta både inspiration och idéer till att bli mer kundorienterade, till nytta för hela samhällsbyggnadssektorn.”

Juryn för Årets Leanbyggare 2016:

Hans Reich, Chalmers

Hans Steehn, Luleå tekniska universitet

Maria Viidas, Falkenbergs kommun

Årets Leanbyggare 2016

Nominerade till Årets Leanbyggare 2016 är Moelven Byggmoduls fabrik i Värmlandsbro, Peab Sveriges arbetsmodell Lägesplanerad produktion samt Värmdö kommuns bygg- och miljöavdelning.

Årets Leanbyggare är byggsektorns egen utmärkelse för förändringsarbete enligt lean. Priset är ett samarbete mellan Lean Forum Bygg och tidningen Byggindustrin.

Vinnaren koras på Årets Bygge-galan den 9 mars.

Tidigare omgångar av Årets Leanbyggare

Årets Leanbyggare 2016 är utmärkelsens sjätte prisomgång. Tidigare vinnare är Lindbäcks Bygg, JM, Ytterbygg, Strängbetongs fabrik i Kungsör och Veidekke.