Humanistiska teatern är en avancerad nybyggnad i ett gammalt kvarter. Byggherre är Akademiska Hus som äger huset, NCC har byggt och Uppsala Universitet är hyresgäst. Foto: Johanna Åfreds

Humanistiska teatern i Uppsala kan bli Årets Bygge!

Noggrannhet och effektivitet är något som präglat byggprojektet Humanistiska teatern. Uppsala har fått en ny märkesbyggnad insprängd i den gamla universitetsmiljön strax intill Botaniska trädgården, Engelska parken och universitetsbiblioteket Carolina Rediviva.

Projektet nomineras nu till samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris, Årets Bygge 2018. De 20 bästa byggprojekten i Sverige, slutförda under 2017, gör upp om titeln. Vinnaren koras på Årets Bygge-galan på Cirkus i Stockholm den 19 mars 2018.

Byggbranschens ledande nyhetstidning Byggindustrin skriver så här om Humanistiska teatern i sin nomineringsartikel:

"Byggnaden innehåller flera avancerade tekniska lösningar. Bland annat AV-systemet är i teknisk framkant där högtalare och mikrofoner kommer att hänga ner från taket istället för att finnas vid varje sittplats. Istället för att någon ska be om mikrofonen ska systemet uppmuntra folk att våga prata mer fritt. Även betongkonstruktionen samt säkerhetsarbetet för yrkesarbetarna krävde nytänkande i och med byggnadens lutande väggar. Från väggarna i den hästskoformade salen blickar statyer från universitets samlingar ner på som mest 137 sittande gäster. Den som kommer på kvällen får se teatern upplyst som en liten lykta i kvarteret. Belysningen har fem olika grundfärger vilket gör att den går att ändra i all oändlighet för att lysa upp fasaden i perforerad plåt som pryds med ett organiskt växtmönster inspirerad av Linné."

Nu är alltså projektet med och kämpar om branschens främsta utmärkelse Årets Bygge.

Byggherre är Akademiska Hus, byggentreprenör är NCC, arkitekt White och hyresgäst Uppsala universitet.

Läs Byggindustrins nomineringsartikel och se filmreportaget om Humanistiska teatern här: Ny teater blir ljuslykta i gammalt kvarter.

Alla foton från Humanistiska teatern som bifogas detta pressmeddelande har tagits av Johanna Åfreds.

Om Årets Bygge:

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling. Den lyfter fram exempel på det bästa sektorn presterar i kvalitet, samarbete i projektet, ekonomi och form. Priset är ett samarbete mellan tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst. Nomineringarna utgörs av Byggindustrins projektreportage.

Totalt kommer 20 projekt att nominerats. En expertjury, med företrädare från alla delar av branschen, utser segraren. Vinnaren koras på Årets Bygge-galan den 19 mars 2018. Utöver Årets Bygge delas flera priser ut på Årets Bygge-galan. Det är Byggopus, Årets Leanbyggare, och Årets Fasad.

Tidigare vinnare:

2017 Rättspsykiatriskt Centrum i Trelleborg

2016 Malmö Live i Malmö

2015 Rådhuskvartetet i Kristianstad

2014 Aula Medica i Solna

2013 Helix i Huddinge

Viktiga kriterier för juryn är hur samarbetet mellan projektets alla aktörer har fungerat, hur man inom planerad tid och budget lyckats uppfylla byggherrens krav på funktion och kvalitet, hur tekniska innovationer har implementerats, hur hållbarhetsaspekterna tagits tillvara och hur ett aktivt arbetsmiljöarbete har bidragit till en arbetsplats utan olyckor.

Årets Bygge omfattar alla typer av projekt i Sverige, stora som små och såväl husbyggnads- som anläggningsprojekt, samt såväl nybyggnad som ombyggnad.