Byggmästargruppen Stockholm BMG AB och Värmdö Bostäder i nytt samarbete för att skapa goda boendemiljöer

Byggmästargruppen har fått förtroendet av Värmdö Bostäder AB att utföra stambyte och ombyggnad i 19 fastigheter med 203 lägenheter i Gamla Hästhagen i Gustavsberg.

Värmdö Bostäder AB äger och förvaltar cirka 2 000 lägenheter i Gustavsberg, Hemmesta, Stavsnäs/Djurö och Ingarö.

Efter 1945 fick Gustavsberg många nya invånare när Gustavsbergs Porslinsfabrik expanderande. Många inflyttade kom från Norrland och från utlandet kom stora grupper från Italien, Jugoslavien och Finland.Bostäderna i Gamla Hästhagen uppfördes på 1950-talet av Kooperativa Förbundet och var i första hand avsedda för den snabbt ökande styrkan av fabriksarbetare på Gustavsbergs Porslinsfabrik.

Husen är ritade av KF-arkitekten Olof Thunström som också ritade det välkända runda kommunalhuset i Gustavsbergs centrum: Thunström ansvarade också för den detalj-planering som uppstod i samband med Porslinsbrukets expansion under 1940-talet.

Projektet är upphandlat på totalentreprenad där Byggmästargruppen i urvalsprocessen fick förtroendet. Projektbyrån som skötte upphandlingen och fortsätter att vara projektledare under genomförandeprocessen uppskattade Byggmästargruppens arbetssätt och rutiner samt den kompetens, erfarenhet och lämplighet som finns hos Byggmästargruppens medarbetare för denna typ av projekt med kvarboende hyresgäster.

Byggstart är planerad till hösten 2017 och färdigställandet är beräknat till årsskiftet 2019.

För ytterligare information kontakta Viktor Karlsson 070-513 39 09 eller Bo Hultgren, 070-818 43 26

Byggmästargruppen Stockholm BMG AB har gedigen erfarenhet av bygg och historiskt har företaget arbetat kring nyckelorden samverkan, ärlighet, kommunikation och kostnadsmedvetenhet. Bolagets huvudinriktning är ombyggnationer av bostäder och kommersiella lokaler och fastigheter. Bolaget har tre affärsområden; Ombyggnad, Stambyten och Byggservice.